Szukaj

Rozprawiamy się z mitami na temat żywienia

W sklepach, w Internecie, w supermarketach czy w czasopismach o zdrowym odżywianiu możemy napotkać wiele nieprawdziwych informacji o tym, co jest zdrowe, a co nie. Poniżej, opierając się na opinii Joe Schwarcza, naukowca z McGill University w Montrealu, który dogłębnie przeanalizował tę kwestię, przedstawiamy kilka mitów na temat żywienia i wyjaśniamy, co jest prawdą, a co fałszem.



Tłuszcze trans – nie wszystkie są złe

Powszechnie wiadomo, że tłuszcze trans są szkodliwe dla zdrowia i przyczyniają się do występowania chorób układu krążenia. Jednak element „trans” w nazwie odnosi się do rozmieszczenia atomów w cząsteczce.

Tłuszcze trans powiązane z chorobami serca powstają w procesie utwardzania tłuszczów roślinnych w celu przedłużenia trwałości produktów. Tymczasem naturalne tłuszcze trans, które znajdziemy na przykład w mięsie czy nabiale, mogą nawet mieć korzystny wpływ na nasze zdrowie.

Najczęściej spożywanym tłuszczem trans jest kwas linolowy, który według różnych badań wspomaga odchudzanie i przyrost masy mięśniowej, a nawet zmniejsza ciśnienie oraz redukuje skutki miażdżycy i stany zapalne.

Eko czy nie eko?

Czy żywność ekologiczna, przyjazna środowisku, jest też bogatsza w składniki odżywcze? Według Schwarcza niektóre produkty ekologiczne mogą ich zawierać nieco więcej, jednak różnica ta zależeć będzie w większym stopniu od miejsca niż od sposobu uprawy.

Zobacz również:



Co więcej, producenci żywności ekologicznej są przeciwni stosowaniu modyfikacji genetycznych, ale to właśnie dzięki zastosowaniu takich zabiegów można poprawić wartości odżywcze uprawy.

Dla przykładu, zmodyfikowany genetycznie na University of Exeter pomidor zawiera 80 razy więcej przeciwutleniaczy niż zwykły pomidor. A z pewnością nie mógłby się znaleźć w sklepie z żywnością eko...

Łosoś hodowlany i jego podejrzanie różowe mięso

Współcześnie większość łososi na rynku pochodzi z hodowli, co wzbudza uzasadnione obawy, że mogą one zawierać szkodliwe substancje. Naszą podejrzliwość wzbudza także piękna różowa barwa mięsa tych ryb, uzyskiwana poprzez dodawanie do pokarmu astaksantyny.

Jednak pigment ten jest przeciwutleniaczem naturalnie występującym w niektórych wodorostach, a więc obecnym również w diecie dzikich łososi - stąd różowe zabarwienie ich mięsa.

Liczne zalety orzechów

Często mówi się o tym, że zawierają one zbyt dużo tłuszczu. Jednak badania wykazały, że osoby regularnie spożywające orzechy w rozsądnych ilościach średnio ważą mniej niż ci, którzy unikają tego produktu.

Co więcej, orzechy zawierają tłuszcze nienasycone, które są zdrowe dla serca. Są także bogatym źródłem białka, przeciwutleniaczy, witamin i minerałów. To samo dotyczy owoców awokado. Należy jedynie zachować umiar...

Komentarze do: Rozprawiamy się z mitami na temat żywienia (1)

Mantra
Mantra 09-01-2013 15:46

racjonalna walka ze złymi nawykami

1

Jak dla mnie każda dieta-cud jest mitem. Dobra sylwetka przychodzi wraz ze zdrowym odżywianiem, dlatego pokładam dość spore nadzieje w programie "90 dni do EKO" - zajrzyjcie na stronę internetową. Wygląda, jakb... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze