Szukaj

Kalafior - właściwości odżywcze i korzyści ze spożywania

W zdrowym ciele zdrowy duch, dlatego tak ważne jest odpowiednie odżywianie się i prowadzenie aktywnego trybu życia. Ludzie coraz bardziej przywiązują więc wagę do tego, co jedzą. Na kuchennych stołach przeważają zdrowe produkty, m.in. warzywa. Jednym z popularniejszych jest brokuł, jednak niewielu zdaje sobie sprawę, że równie dużo właściwości odżywczych posiada jego kuzyn, kalafior.

Kalafior - właściwości odżywcze i korzyści ze spożywania

Kalafior zawiera mnóstwo witamin, żelaza czy błonnika. To idealny produkt dla tych, którzy chcą przejść na dietę i pozbyć się zbędnych kilogramów. Zgodnie z wynikami badań naukowych warzywo może nawet pomóc w walce z rakiem prostaty czy pęcherza. Dlatego też warto wiedzieć więcej na temat kalafiora.

Kalafior - pochodzenie, uprawa i wygląd

Pochodzenie

Kalafior jest znany już od VII w. p.n.e. Nie bez powodu nazywany był kapustą cypryjską, ponieważ pochodzi właśnie z Cypru. Smak tego warzywa cenili starożytni Grecy i Rzymianie, którzy bardzo często go spożywali. Popularność kalafiora z czasem rosła, jednak dopiero w XVI w. zyskał ogromne uznanie wśród Europejczyków. Ci wiek później zawieźli go do Ameryki Północnej, gdzie został bardzo dobrze przyjęty. Do Polski kalafior trafił w XVI w. za sprawą królowej Bony Sforzy, która według historyków nauczyła Polaków jeść włoszczyznę.

Uprawa i wygląd

Kalafior pochodzi z rodziny roślin kapustowatych (krzyżowych). Jest warzywem jednorocznym. Do jego uprawy nie potrzeba specyficznych warunków, dlatego też plantacje kalafiora są w niemal każdym kraju. Ten kuzyn brokuła ma niezwykle ciekawy wygląd, przypomina różę. Tak też nazywa się jego jadalny, mięsisty kwiatostan. Liści nie można spożywać, ale ich barwa świadczy o świeżości warzywa. Jeśli są żółtawe i niesprężyste, to znaczy, że powinno się zjeść kalafior szybko, bo wkrótce będzie już zepsuty.

Warzywo powinno się przechowywać w zimnym miejscu, najlepiej w lodówce. Jeśli chce się je zamrozić, warto podzielić kwiatostan na mniejsze różyczki. Wtedy dłużej będzie świeży i zajmie mniej miejsca w zamrażarce. Tak zakonserwowany kalafior może przetrwać nawet kilka miesięcy.

Odmiany kalafiora

Najpopularniejszą odmianą kalafiora jest biała o łagodnym smaku. Niewielu zdaje sobie sprawę z tego, że istnieją inne rodzaje tego warzywa.

Poza białą można spotkać wśród tych warzyw wersje fioletowe, które różnią się intensywnością koloru. Ta odmiana w smaku jest bardziej pikantna od klasycznej. Jej wygląd może dodać oryginalności potrawie.

Istnieje również wersja zielona, przypominająca brokuła. Kolor nie wytraca się podczas gotowania. Ten kalafior w smaku jest bardzo delikatny.

Najrzadziej spotykane w Polsce są odmiany żółte i pomarańczowe.

Kalafior - właściwości odżywcze

Źródło wielu witamin

Kalafior zawiera wiele witamin. Jego jedna porcja (200 g) zapewnia aż 77% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, która wzmacnia odporność organizmu i zapobiega częstym zachorowaniom i przeziębieniom. W tym warzywie w dużych ilościach występują witaminy z grupy B, szczególnie B1 czy B6. Odpowiadają one za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i wpływają na sprawność umysłu. Tiamina, to znaczy witamina B1, wspiera pracę serca oraz jest składnikiem niezbędnym do rozwoju kości. Z kolei pirydoksyna, czyli witamina B6, obniża ciśnienie krwi i zapobiega bolesnym skurczom mięśni.

Źródło niezbędnych składników mineralnych

Kalafior to prawdziwe bogactwo składników mineralnych. Zawiera mnóstwo potasu, magnezu, żelaza, cynku, fosforu czy miedzi.

Potas jest niezwykle ważny dla organizmu człowieka. Jego niedobór może prowadzić do zaburzenia rytmu serca czy wzrostu ciśnienia krwi. Ten minerał kontroluje pracę wszystkich mięśni, szczególnie serca. Bierze udział w syntezie białka, które jest podstawowym budulcem mięśni oraz kości.

Warzywo zawiera tzw. pierwiastek życia, czyli magnez, który wspomaga układ odpornościowy, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca oraz wspomaga budowę kości i zębów. Jego niedobór może prowadzić do poważnych skutków, np. depresji, bezsenności, zawrotów głowy czy stanów lękowych.

Żelazo to jeden z najważniejszych minerałów występujących w organizmie, ponieważ odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego, bierze udział w procesie tworzenia czerwonych krwinek (przez co bezpośrednio wpływa na układ krwionośny) oraz wspomaga wydalanie toksyn z wątroby.

Równie ważny jak magnez czy żelazo jest cynk. Bierze on udział w kluczowych procesach organizmu, np. rozmnażaniu czy trawieniu. To minerał, którego najwięcej powinni spożywać diabetycy oraz kobiety w ciąży. Cynk oddziałuje również na zewnątrz, czyli na skórę - przyspiesza proces gojenia się ran.

Spożywanie kalafiora poleca się szczególnie dzieciom oraz osobom starszym ze względu na występowanie fosforu i miedzi. Ten pierwszy buduje kości oraz zęby. Pomaga także w zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej. Ten drugi z kolei zapobiega osteoporozie oraz wspiera prawidłową pracę mózgu, poprawia pamięć oraz koncentrację.

Źródło przeciwutleniaczy

Kalafior posiada dużą ilość beta-karotenu, kwercytyny, kemferolu i rutyny. Ten pierwszy wspomaga funkcjonowanie wzroku oraz poprawia koloryt skóry. Kwercytyna to najcenniejszy składnik w walce z alergią. Łagodzi jej objawy, np. katar sienny. Kemferol to przeciwutleniacz, który przeciwdziała powstawaniu nowotworów oraz innych długotrwałych chorób. Rutyna wzmacnia naczynia krwionośne i wspiera odporność. Pomaga również w walce z niedoskonałościami cery.

Kalafior i korzyści jego spożywania

Ze względu na wielość witamin oraz składników mineralnych kalafior jest jednym z najzdrowszych warzyw. Jego spożywanie zaleca się każdemu, ale zwłaszcza dzieciom i osobom starszym.

  • Działanie antynowotworowe - kalafior to idealne warzywo-broń do walki z rakiem. Udowodniono naukowo, że pomaga zabijać komórki rakowe oraz spowalnia ich rozwój. Sprawdza się szczególnie przy raku prostaty, pęcherza oraz piersi.
  • Wpływa na prawidłową pracę serca - to warzywo ma zbawienny wpływ na układ krwionośny. Reguluje ciśnienie krwi oraz zapobiega nierytmicznej pracy mięśnia sercowego.
  • Pomaga w trawieniu - kalafior zawiera w sobie mnóstwo błonnika pokarmowego, który jest odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego. Ze kolei występowanie sulforafanu zapobiega przywieraniu bakterii do ścianek żołądka.
  • Wspiera pracę mózgu - przede wszystkim dzięki występowaniu witamin z grupy B, które poprawiają pamięć i koncentrację.
  • Detoksykuje organizm - dzięki działaniu wielu przeciwutleniaczy organizm jest oczyszczony ze wszelkich toksyn. Poprawia się również wygląd cery, zmniejsza się występowanie wyprysków czy wągrów.

Autor: Anna Magiera

Komentarze do: Kalafior - właściwości odżywcze i korzyści ze spożywania (1)

Karla91
Karla91 2 tygodnie temu

Karczoch

1

Uwielbiam kalafiora i mogłabym go jeść pod każdą postacią. Chociaż ostatnim moim odkryciem jest naturalny ekstrakt z liści karczocha, Herbaya ma coś takiego w kapsułkach. Liście karczocha mają niesamowicie korzystny wpły... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze