Szukaj

Jesienno - zimowa chandra a wzmożony apetyt

Gdy za oknem robi się ciemno, szaro, smutno, zaczyna Cię łapać przygnębiający nastrój. Stajesz się wtedy smutna, senna, ciągle niewyspana, jest Ci zimno, tęsknisz za promykami słońca, brakuje Ci energii, masz wilczy apetyt - zwłaszcza na coś słodkiego - to nic innego jak Zimowa Chandra, przez naukowców określana jako Zespół Sezonowych Zaburzeń Emocjonalnych.



Gdy wracasz zimowym popołudniem do domu marzysz tylko o włożeniu ulubionego domowego dresu, ciepłych kapci, zmyciu makijażu, gorącym kubku czekolady lub herbaty z miodem i cytryną, położeniu się pod kocykiem i oglądaniu ulubionych seriali, przegryzając słodycze lub zajadając się tłustymi potrawami, które mają Cię rozgrzać i dodać energii.

Leniuchując i zajadając słodycze lub tłuste kaloryczne posiłki pojawia się krótkotrwała poprawa humoru, ale niestety jeżeli pocieszamy się tak cały okres jesienno-zimowy skazujemy się na wzrost wagi i gdy przychodzi wiosna, okazuje się że nie mieścimy się w nasze ubrania, a tłuszczyk „wylewa” nam się ze spodni.

Jak temu zaradzić? Co zrobić by umilić sobie zimowe dni i wytrwać z uśmiechem na twarzy i radością do wiosny? Oto kilka wskazówek:

  • Przede wszystkim ruch - W lecie jeździmy na rowerze, chodzimy na spacery, biegamy, pływamy, jesteśmy cały czas w ruchu. Gdy przychodzi zima aktywność fizyczna się kończy. A przecież można zapisać się na fitness, pilates, zaglądnąć do siłowni, odwiedzić kryte korty tenisowe. Ćwicząc wytwarzamy endorfiny - hormony szczęścia, dlatego wychodząc z siłowni jesteśmy zmęczone ale szczęśliwe.

  • Chodź na spacery - Jeżeli nie masz ochoty lub czasu ćwiczyć, chodź na spacery - dotleniaj organizm.

  • Otaczaj się kolorami - w zimie wszystko jest szare, bure i ponure, ubieramy się na ciemno, a ciemne kolory powodują smutek. Ubierz się kolorowo, wymaluj mieszkanie na żywe jasne odcienie, kup zielony doniczkowy kwiatek i postaw go na biurku w pracy. Nie daj się szarości - Wybierz kolory!!!

    Zobacz również:



  • Przebywaj w jasnych pomieszczeniach - zimowa chandra jest wynikiem braku światła.

  • Otwórz się na ludzi - zadzwoń do dawno nie widzianych znajomych, koleżanek z którymi przez cały rok nie miałaś czasu się spotkać. Ploteczki poprawią Ci humor i sprawią, że czas będzie szybciej płynął.

  • Weź ciepłą kąpiel - najlepiej z pianą i aromatycznymi olejkami. Zapal zapachowe świece, włącz ulubioną relaksującą Cię muzykę, nałóż sobie odżywczą maseczkę i relaksuj się. Taka chwila przyjemności sprawi, że poczujesz się dużo lepiej.

  • Jedz dużo owoców i warzyw - szczególnie owoce cytrusowe - mają dużo witaminy C i antyoksydantów, które będą chronić nasz organizm przed chorobami i zadbają o piękny wygląd skóry. Owoce i warzywa mają dużo witamin, które są nam szczególnie potrzebne w okresie zimowym. Są źródłem naturalnych substancji, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego - naszego strażnika zdrowia.


  • Unikaj ciężkostrawnych posiłków - są bogate w tłuszcz i nadmiar białka, za to ubogie w regulatory, jakimi są witaminy i składniki mineralne. Niekorzystnie wpływają na nasze samopoczucie, skórę, dostarczają znaczne ilości kalorii. Wprawdzie pomaga to ogrzać organizm w mroźne dni, ale jednocześnie z dużym prawdopodobieństwem jest że wszystkie te „pyszności" odłożą się w postaci tłuszczyku i spowodują niechciany wzrost wagi.

  • Nie zapominaj o śniadaniu - dostarczy nam ono energię na cały dzień, a nasz układ odpornościowy zostanie wzmocniony niezbędnymi mu substancjami. Rano spalanie tłuszczu przebiega najszybciej i organizm najlepiej przyswaja składniki odżywcze z pożywienia.

  • Pij zieloną i czerwoną herbatę - z cytryną, imbirem, odrobiną soku malinowego, soku z pigwy. Rozgrzeją Cię w zimowe dni a przy okazji będą działały odpowiednio na oczyszczenie organizmu i spalanie tkanki tłuszczowej.

  • Przeciwutleniacze - jeżeli masz skórę, która łatwo ulega podrażnieniom i nadmiernie się wysusza, spożywaj produkty bogate w witaminy, które mają właściwości przeciwutleniające witaminy A, C i E. Jedz ciemnozielone oraz pomarańczowe warzywa, żółto-pomarańczowe owoce.

  • Zima i czekolada i magnez - w zimne, długie wieczory często dopada nas ochota na słodycze. Jeżeli jesteś na diecie powinnaś ich unikać i wybrać jak przekąskę jogurt, owoc lub warzywo. Jeżeli jednak nie możesz się oprzeć „słodyczowej” pokusie wybierz gorzką czekoladę. Z jednej strony wyzwala w naszym organizmie wydzielanie serotoniny, substancji która poprawia nastrój, z drugiej stanowi źródło magnezu i żelaza, minerałów które dbają o nasz układ nerwowy. Magnez znajdziesz również w zielonych warzywach i produktach zbożowych. Chcąc uodpornić się na stres wzbogać dietę o różnego rodzaju kasze, razowe pieczywo, jajka, ryby i banany. W walce z apatią pomoże Ci bogaty w żelazo szpinak.

  • Uśmiechaj się - „ Śmiech to zdrowie" powoduje wzrost hormonów szczęścia, daje radość Tobie i osobom przebywającym w Twoim towarzystwie.


Dietetyk Naturhouse Karolina Żmuda
NaturHouse Kraków
ul.Wielopole 30
(012)4225047

Komentarze do: Jesienno - zimowa chandra a wzmożony apetyt

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz