Szukaj

Czy ćwiczenia zmieniają nawyki żywieniowe?

Ćwiczenia fizycznie są powiązane ze zdrowym umysłem i obniżeniem ryzyka przewlekłych chorób, jednakże wynik reklam propagujących ćwiczenia zamiast nadmiernego odżywiania się, został zupełnie pominięty w badaniach. Badania zostały przeprowadzone przez Cornell University, by sprawdzić, jaki jest wynik pokazywania takich reklam na nawyki jedzeniowe.

Przygotowanie i przeprowadzenie badań

Wybranym 125 studentom, podano do obejrzenia w przypadkowej kolejności 8 reklam dotyczących ćwiczeń albo 8 reklam tzw. kontrolnych, niezwiązanych z ćwiczeniami ani jedzeniem. Uczestnicy następnie wypełnili ankietę, określając, jak bardzo reklamy podobały się im, jaki jest ich nastrój i czy udaliby się do siłowni w najbliższej przyszłości. Studentom podano lunch złożony z makaronów, sałat, deserów i napojów. Ilość nałożonego i skonsumowanego jedzenia przez każdego z uczestników została sprawdzona bez ich wiedzy. Po lunchu badani otrzymali kolejną ankietę, w której pytano, jak smakowało im pożywienie, jakie jest ich samopoczucie i samoocena, wzrost i waga oraz o kilka innych współczynników z kilku podanych skal.

Zobacz również:

Co się okazało?

Uzyskane rezultaty pokazują, że po obejrzeniu reklam na temat ćwiczeń fizycznych, uczestnicy nakładali sobie mniej jedzenia i zjedli o 21.7 %  mniej kalorii. Ci, którzy oglądali te reklamy, zgłosili mniejsze odczucie odprężenia, ale większą sprawność fizyczną i zdrowie. Widzieli się korzystniej pod względem postury ciała, niż ci co oglądali reklamy kontrolowane. Co więcej, obejrzenie reklam o gimnastyce, spowodowało, że uczestnicy postrzegali otrzymany lunch jako zdrowszy, również bardziej im smakował. Interesujące, że u badanych z wyższym BMI ( Body mass index- wskaźnik wagi ciała), znacząco obniżyło się spożycie pokarmu po obejrzeniu tych reklam.

Wnioski

Wyniki badań pozwoliły stwierdzić, że reklamowanie ćwiczeń może ogólnie wpływać na spożycie pokarmu, głównie wśród osób z problemem nadwagi. Ponadto, reklamy te dostarczają punktu wyjścia do badań nad wynikami promocji reklam na temat spożycia żywności, na krótką i długą skalę ich trwania.

Jarosław Koperski

Komentarze do: Czy ćwiczenia zmieniają nawyki żywieniowe?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz