Szukaj

Ciastko na śniadanie? Badanie mówi: śmiało!

Dobra nowina dla dziecka w tobie: nie tylko możesz jeść ciastka na śniadanie, ale może to w zasadzie pomóc ci nie przybierać na wadze. W badaniu, o którym mowa, otyli ludzie, którzy jedli śniadanie bogate w proteiny oraz węglowodany, łącznie z deserem, byli bardziej skłonni od dotrzymania diety i do zrzucania zbędnych kilogramów niż uczestnicy, którzy zjadali śniadania niskokaloryczne i z niską zawartością węglowodanów, i które nie zawierało słodyczy.



Odkrycia te sugerują, że zarówno czas posiłku, jak i skład posiłku, odgrywają kluczową rolę w utracie wagi. Węglowodany oraz proteiny zjadane na śniadanie mogą sprawić, że będziemy czuć się syci przez cały dzień. A pozwolenie sobie na coś słodkiego pozwalają na utrzymanie apetyty na słodkie w ryzach, stwierdza jedna z badaczek, pani doktor Daniela Jakubowicz, z uniwersytetu Tel Aviv University w Izraelu.

Specjaliści od odżywiania mówią, iż mają dość mieszane uczucia odnośnie tego badania: niektórzy stwierdzają, że deser na śniadanie to dietetyczne „be”, ponieważ tak naprawdę może tylko pobudzić twoją ochotę na słodkie.

Nigdy bym nie poleciła ciastek i słodyczy na śniadanie, nawet za tysiąc lat życia, mówi pani Katherine Tallmagde, dietetyczka oraz autorka książki „Diet Simple”, która nie była związana z tym badaniem.

Inni eksperci wyjaśniają, że zjedzenie czegoś słodkiego na śniadanie jest dobre, o ile jest to częścią zdrowej diety. Ale eksperci zgadzają się co do tego, że zrównoważone śniadanie może pomagać w utracie wagi.

Podstawowe śniadanie może stłumić twój nadmierny apetyt i sprawić, że będziesz mniej jeść przez całą resztę dnia. Ostatnią rzeczą, jakiej chcemy, to dotrzeć do wieczornego posiłku i głodować, mówi dietetyczka Heather Mangieri, rzeczniczka amerykańskiej akademii Academy of Nutrition and Dietetics. To właśnie w tym punkcie tak wielu ludzi zaczyna się przejadać.

Zobacz również:



Badanie objęło obserwacją 193 otyłych dorosłych. Połowa z nich została przypisana w sposób przypadkowy do dużego śniadania, zawierającego 600 kalorii, które obejmowało również deser typu ciastko albo pączek. Druga część ochotników jadła małe śniadanie – 300 kalorii.

Obydwie grupy zjadały dziennie tę samą ilość kalorii – 1 400 dla kobiet i 1 600 dla mężczyzn.

Grupa z wielkim śniadaniem zjadała mały obiad, około 300 – 400 kalorii. Po szesnastu tygodniach ścisłego przestrzegania diety, obydwie grupy straciły mniej więcej tyle samo na wadze. Aczkolwiek, w czasie okresu obserwacji, kiedy ochotnikom doradzano odnośnie diety, ale mogli jeść więcej, jeżeli mieli napady głodu, grupa z małym śniadaniem przybrała 12 kilo, podczas gdy grupa z wielkim śniadaniem straciła 7 kilogramów, przeciętnie.


Dodatkowo, ci ludzie, którzy jedli wielkie śniadanie z deserem, mieli niższy poziom hormonu głodu, greliny, a także mniej napadów głodu, w porównaniu do ludzi z mniejszym śniadaniem i bez deseru.

Kiedy jesteśmy na diecie, jesteśmy bardziej głodni, a wtedy wzrasta poziom greliny i to obniża nasz metabolizm. Wielkie śniadanie, które obejmuje proteiny, węglowodany oraz słodycze, może zapobiec tym zmianom, a więc ludzie mogą być w stanie utrzymać utratę wagi przez cały ten czas, zakłada pani doktor Daniela Jakubowicz.

Nawet jeśli badanie pokazuje korzyści płynące z dużego śniadania, to jednakże nie może odpowiedzieć na pytanie, czy jedzenie ciastek na śniadanie jest naprawdę dobrym pomysłem, zastanawia się pani Katherine Tallmagde. Totalnie niesprawiedliwym jest porównywanie śniadania 600 kalorii ze śniadaniem 300 kalorii.

Dodatkowo, pani Katherine Tallmagde wyjaśnia, że z jej doświadczenia wynika, iż jedzenie cukru zwiększa ochotę na słodkie. Lepiej jest trzymać się zrównoważonego, zdrowego śniadania, takiego jak płatki, mleko, owoce, które zawiera około jednej trzeciej kalorii zjadanych dziennie.

Ale badanie to wykazało, że bardzo ważne jest włączanie do diety ulubionych produktów, bez przejadania się nimi. Wszyscy wiemy, że odmawianie sobie nie działa, wyjaśnia pani Heather Mangieri.

Zauważmy jeszcze, że ostatnie badanie pokazuje, że jedzenie rafinowanej mąki oraz cukru regularnie jest najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla swojego zdrowia,
podkreśla pani Katherine Tallmagde. Jest to powiązane z chorobami serca, z rakiem oraz z przedwczesnymi zgonami.

Badanie zostało opublikowane w przeglądzie naukowym Steroids.

Komentarze do: Ciastko na śniadanie? Badanie mówi: śmiało!

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz