Szukaj

A ty, który sport wybierasz?

Sport to zdrowie – co do tego nikt nie ma wątpliwości. Ale jaką dyscyplinę sportu wybrać? Która będzie najbardziej odpowiednia? Która sprawi najwięcej radości? Oto krótki przegląd 19 dyscyplin sportowych, wśród których z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.

A ty, który sport wybierasz?

Piłka nożna

Zasad tej gry zespołowej chyba nie trzeba tłumaczyć. Choć piłka nożna jest szczególnie popularna wśród mężczyzn, grają w nią również kobiety, przede wszystkich w klubach sportowych. Jednak młodzi ludzie niejednokrotnie sami organizują mecze – do tego potrzebne jest boisko, piłka, odpowiednia liczba osób i chęci.

Piłka nożna ma wiele zalet, ale przede wszystkim poprawia kondycję, koordynację ruchową oraz umiejętność współpracy w zespole. Na czas gry warto zaopatrzyć się w lepsze buty, dzięki którym zabezpieczymy się przed poślizgiem czy kontuzjami.

Ikoną piłki nożnej jest brazylijski piłkarz Pelé. Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej uznała go na najlepszego piłkarza XX wieku.

Bieganie

Do biegu nie potrzeba wiele – wystarczy para dobrych butów i motywacja. Natomiast lista korzyści jest już znacznie dłuższa: lepsza wytrzymałość, kondycja, umięśnione nogi i, co najważniejsze, sukcesy w walce z samym sobą.
Biegać można wszędzie: przed domem, w parku, na bieżni we własnym domu czy na siłowni. Dziś nie jest to problemem nawet podczas deszczu, bowiem nowoczesne stroje dla biegaczy są nieprzemakalne.

Choć biegać każdy może, osoby ze schorzeniami kolan i stawów powinny sięgnąć po inny sport, bowiem bieganie obciąża kolana. Jednak dla zdrowych ludzi nie jest to żaden problem. I to uczucie, kiedy po długim biegu, spocony i wyczerpany, wchodzisz pod orzeźwiający prysznic – bezcenne.

Wzorem dla biegaczy jest etiopski lekkoatleta Haile Gebrselassie.

Tenis ziemny

Do gry w tenisa potrzebne jest odpowiednie wyposażenie: piłka, rakieta i wygodne obuwie. Niezbędny jest także kort. Na początku warto ćwiczyć pod okiem trenera. Choć początki bywają trudne, z czasem gra zacznie sprawiać coraz więcej satysfakcji.

Jakie korzyści niesie ze sobą tenis? Przede wszystkim poprawia kondycję i koordynację ruchową. Ponadto sport ten daje mnóstwo możliwości, jeśli chodzi o rozwiązania taktyczne.

Niestety, tenis ma jedną podstawową wadę – nie jest tani. Zapłacić trzeba praktycznie za wszystko: za strój, buty, rakietę, piłki, wynajęcie kortu, trenera. Również przystąpienie do klubu wiąże się z niemałymi opłatami.

Gwiazdą światowego tenisa jest między innymi Steffi Graff, niemiecka tenisistka. W latach 80. swoją znakomitą grą przyciągała przed ekrany telewizorów miliony Niemców, zachęcając tym samym do gry w tenisa. Być może dlatego dziś Niemiecki Związek Tenisowy jest jednym z najlepszych na świecie.

Kolarstwo

Chodzi oczywiście o jazdę rowerem. Zdecydowanie zaletą tej dyscypliny jest brak ograniczeń, jeśli chodzi o miejsce. Rowerem można jeździć nie tylko po wyznaczonych dla rowerzystów trasach, ale również po górach, lasach czy wiejskich uliczkach. Poza tym, rower okazuje się niezawodny w dużych, zakorkowanych miastach, kiedy to mamy szansę na przemknięcie się między samochodami z podniesioną głową.Największą inwestycją w tę dyscyplinę sportu będzie oczywiście element niezbędny, a więc rower. Jednak w tym przypadku warto zapłacić więcej, gdyż dobry i wygodny rower będzie nam służył przez wiele lat.

Jazda rowerem nadaje się dla każdego. Zwiększa naszą wytrzymałość, poprawia kondycję i pozwala uniknąć zatłoczonych autobusów czy tramwajów. Rowerem można jeździć samemu bądź w gronie przyjaciół.

Autorytetem wśród kolarzy jest Belg, Eddy Merckx. W latach 1968-1974 pięciokrotnie wygrał najważniejsze w świecie kolarskim zawody: Tour de France i Giro d’Italia.

Siatkówka

Siatkówka jest rodzajem gry zespołowej, która poprawia naszą kondycję, koordynację i umiejętność współpracy w drużynie. Do gry potrzebna jest piłka, boisko z siatką i dobre buty. Często największy problem leży w zebraniu odpowiedniej ilości zawodników.

W siatkówkę można grać zarówno na hali, jak i na świeżym powietrzu, np. na plaży. Jeśli na boisku znajdzie się mniejsza ilość osób, gra będzie bardziej wyczerpująca. Przed jej rozpoczęciem kluczową rolę odgrywa rozgrzewka – odbijanie piłki zimnymi dłońmi może prowadzić do kontuzji.

Dyscyplina ta została wymyślona w 1895 roku przez Williama G. Morgana, jako „spokojna forma sportu”, która nadaje się również dla nieco starszych osób.

Narciarstwo

Jazda na nartach jest sportem, który wymaga większego przygotowania. Uprawia się go przede wszystkich podczas zimy – w górach. Początki bywają trudne i pełne upadków, jednak z czasem jazda na nartach sprawia coraz więcej satysfakcji. Co więcej, pozwala ona całkowicie oderwać się od codziennych problemów. Jeżdżąc na nartach, pobudzamy mięśnie pleców oraz ud i dostarczamy naszemu organizmowi duże ilości adrenaliny.

Zobacz również:

W ten rodzaj sportu trzeba jednak nieco zainwestować. Niezbędne jest ciepłe ubranie, czapka i gogle narciarskie. Na sprzęt składają się narty, kije narciarskie i odpowiednie buty.

Nordic walking

Nordic walking to rodzaj truchtu przy pomocy dwóch kijków. Poprawia on wytrzymałość, wzmacnia mięśnie ud i ramion, a także daje okazję do tego, by spędzić nieco czasu na świeżym powietrzu.

W 1997 roku fiński student, Marko Kantaneva, wymyślił w ramach swojej pracy dyplomowej kilka ćwiczeń z kijami narciarskimi. Nazwę dyscypliny  wymyślił natomiast fiński konstruktor kijów narciarskich, który na podstawie pracy studenta skonstruował nowy model kijów do nordic walking.

Ten rodzaj sportu można uprawiać zarówno samemu, jak i w grupie. Na początku warto skorzystać z pomocy trenera. Aby móc trenować, należy zaopatrzyć się w kije i buty do biegania. Potem wystarczy już tylko znaleźć łąkę, park czy kawałek lasu.

Pływanie

Jeśli nauczymy się poprawnie pływać, możemy wzmocnić mięśnie pleców, ramion i barków, a także poprawić naszą wytrzymałość oraz kondycję.  Niepoprawne technicznie pływanie może jednak szkodzić, dlatego na początku warto skorzystać z pomocy trenera. Na wielu pływalniach organizowane są kursy pływania, szczególnie dla małych dzieci.

Do pływania na basenie potrzebny nam będzie strój kąpielowy, czepek oraz specjalne okulary.

Gwiazdą wśród pływaków jest Niemiec Michael Groß, medalista olimpijski i rekordzista Świata.

Hokej

Hokej jest sportem drużynowym, polegającym na umieszczeniu krążka w bramce za pomocą specjalnego kija. Uprawia się go przede wszystkich w klubach sportowych i szkołach. Latem mecze rozgrywają się na trawie, a zimą zazwyczaj na hali.

Hokej poprawia wytrzymałość, rozwija szybkość i umiejętność współpracy w zespole. Na wyposażenie składa się kij, krążek, sportowe buty oraz specjalne getry.

Prym w hokeju wiodą drużyny z Niemiec. Niemiecka reprezentacja kobiet zdobyła złoty medal olimpijski podczas turnieju w 2004 roku, natomiast reprezentacja panów to mistrzowie Świata w hokeju halowym z 2011 roku.

Jeździectwo

Jeździectwo obejmuje kilka dyscyplin, m.in. skoki przez przeszkody, woltyżerkę, reining i ujeżdżenie. Z pewnością nie jest to łatwy sport, gdyż wymaga umiejętności obchodzenia się z koniem i właściwej z nim komunikacji.

Poza tym, sporty konne wymagają dużej ilości czasu, gdyż większość stajni mieści się poza miastem. Nie są one bardzo popularne również ze względu na wysokie koszty. We własnego konia trzeba zainwestować spore pieniądze, do tego dochodzą koszty utrzymania i wyposażenia.

Gwiazdą jeździectwa jest Gigolo – koń niemieckiej zawodniczki Isabell Werth, która w latach 1992-2000 zdobyła dla swojego kraju 4 medale olimpijskie w ujeżdżeniu.

Wioślarstwo

Wioślarstwo wymaga odpowiedniej siły i wytrzymałości, a podstawą jest utrzymanie odpowiedniego rytmu. Wiosłować można samemu, we dwóch, czterech bądź sześciu. Im większa jest liczba osób w łodzi, tym trudniej utrzymać odpowiednie tempo.

Wioślarstwo trenuje się zazwyczaj w związkach sportowych, gdyż zakup własnej łodzi bywa dużym problemem finansowym. Sport ten można uprawiać zarówno na rzekach, jak i jeziorach.

Od lat prym w wioślarstwie wiodą drużyny z brytyjskich uniwersytetów w Oxfordzie i Cambridge.

Badminton

Lotka, rakietka, nieco wolnej przestrzeni i partner do gry – tyle wystarczy, by trenować badminton. Ponieważ rakietka i lotka są stosunkowo lekkie, odbijanie nie jest trudne. W grze mogą brać udział dwie lub cztery osoby, niezależnie od płci.

Badminton, wbrew pozorom, wymaga dużej wytrzymałości. Grając, zwiększamy naszą kondycję i szybkość. Ponieważ wymiany odbić są w badmintonie znacznie dłuższe, aniżeli w tenisie ziemnym czy stołowym, jest on niezwykle wyczerpujący.

Świetnym przykładem na to, że gra w badmintona może sprawiać wiele satysfakcji, jest historia Hansa Riegela, szefa firmy Haribo, która zajmuje się produkcją żelków. Mężczyzna po raz pierwszy zetknął się z badmintonem w Danii, podczas służbowej podróży. W 1951 roku założył w Bonn pierwszy niemiecki klub badmintonowy, a dwa lata później wybudował pierwszą w kraju halę do gry w badmintona. Ponadto, mężczyzna trzykrotnie zdobył mistrzostwo Niemiec w tej dyscyplinie.

Gimnastyka

Ćwiczenia gimnastycznie wzmacniają przede wszystkim mięśnie całego ciała. Mogą być one wykonywane na macie lub przy pomocy różnych przyrządów: obręczy, drążka, skrzyni czy równoważni.

Osobom rozpoczynającym przygodę z gimnastyką największą trudność sprawia przezwyciężenie lęku. Podczas ćwiczeń niejednokrotnie trzeba się obracać, przewracać, skakać czy zwisać głową w dół, a nie zawsze się to udaje.

Gwiazdą gimnastyki jest niemiecki zawodnik Fabian Hambüchen. Już jako 16-latek startował w Igrzyskach Olimpijskich, podczas których dotarł do ścisłego finału. Co ciekawe, podczas ćwiczeń zgubił soczewki kontaktowe i zmuszony był kontynuować konkurencję w okularach. Dziś ma na swoim koncie złoty medal Mistrzostw Świata i brązowy medal Igrzysk Olimpijskich.

Jazda na łyżworolkach

Jazda na łyżworolkach jest odmianą dyscypliny sportowej, zwanej wrotkarstwem. Dzięki niej można poprawić kondycję, wzmocnić mięśnie nóg i ujędrnić pośladki. Aby uprawiać tę dyscyplinę, poza łyżworolkami należy zaopatrzyć się w ochraniacze na łokcie, kolana i nadgarstki oraz kask.

W jeździe na rolkach zatrzymywanie sprawia wielu osobom znacznie większe trudności, aniżeli przyspieszanie. Dlatego też, zanim zdecydujemy się na jazdę w miejscach publicznych, koniecznie musimy opanować sztukę hamowania.

Łucznictwo

Wzmacnia mięśnie pleców, poprawia koncentrację i uczy opanowania – oto korzyści, jakie niesie ze sobą strzelanie z łuku. Jeśli jednak ktoś ma nadzieję, że z treningu wyjdzie zlany potem, może się nieco rozczarować.

Cel jest jeden: tarcza. A dokładniej sam środek tarczy. Jeśli chodzi o wyposażenie, składa się ono z łuku, strzał, futerału i ochraniacza przedramienia. Ten rodzaj sportu można uprawiać zarówno w klubie sportowym, jak i we własnym zakresie, np. w ogrodzie za domem. Wówczas trzeba jednak dodatkowo zaopatrzyć się w tarczę.

Aquajogging

Aquajogging jest, jak sama nazwa wskazuje, bieganiem w wodzie. A w zasadzie próbą biegu. Ponieważ opór w wodzie jest 800 razy wyższy aniżeli na lądzie, nie jest możliwe rozwinięcie większych prędkości.

Tę dyscyplinę uprawiać może tak naprawdę każdy – początkujący, sportowiec, gruby, chudy, zdrowy czy nawet ten ze schorzeniem stawów. Jedynym warunkiem jest umiejętność pływania. Trenując aquajogging, wzmocnimy nasze mięśnie oraz wytrzymałość.

Podstaw aquajoggingu można nauczyć się na specjalnych kursach, organizowanych przez wiele publicznych pływalni czy fitness kluby. Później można bez przeszkód ćwiczyć samemu.

Tai-Chi

Ten rodzaj sportu wywodzi się z Chin. Obejmuje on różne ćwiczenia, będące medytacjami bądź sportami walki, w zależności od sposobu ich wykonania. Tai-Chi służy wyciszeniu i oderwaniu się od codziennego pośpiechu. Poza tym, wpływa ono pozytywnie na pracę układu krążenia. Treningi odbywają się w specjalnych szkołach czy klubach fitness. To, czego się nauczymy, możemy doskonalić samemu w parku czy ogrodzie.

Idea Tai-Chi została rozwinięta już XII wieku przez chińskiego mnicha Zhanga Sanfenga. Zakłada ona, że za pomocą płynnych ruchów energię przepływającą przez ciało rozsyła się na różne jego obszary.

Surfing

Jeśli chcemy zająć się surfingiem, przede wszystkim potrzebna będzie nam specjalna deska. To na niej zawodnicy trenują, a właściwie ślizgają się po morskich falach. Dla początkujących największą trudność stanowi utrzymanie równowagi.

Surfing dostarcza wielu wrażeń, co skutkuje wytwarzaniem sporej ilości endorfin – hormonów odpowiadających za dobre samopoczucie. Poza tym poprawia on naszą wytrzymałość, a także wzmacnia mięśnie brzucha i pleców.

Surfować można na niemal każdej plaży. W wielu nadmorskich miejscowościach organizowane są kursy surfingu. Wówczas instruktorzy udostępniają nam wyposażenie, więc na samym początku nie musimy martwić się o zakup potrzebnego sprzętu. Oprócz deski konieczny jest również specjalny kombinezon z neoprenu.

Wspinaczka

Ten rodzaj sportu polega na wspinaniu się po skałach czy innej stromej powierzchni przy użyciu rąk i nóg. Celem jest dotarcie na szczyt. Ponieważ wymaga to dużej sprawności, kształtują się mięśnie naszych ramion i wytrzymałość.

Wspinaczkę można uprawiać zarówno na łonie natury, czyli wykorzystując naturalne skały, bądź też na specjalnej hali, w której znajdują się sztuczne ścianki do wspinaczki. Zapisując się na kurs wspinaczkowy, do dyspozycji otrzymamy komplet wyposażenia, a więc specjalne buty, pas, liny oraz haki. Hale wspinaczkowe znajdują się w niemal każdym większym mieście.

Niekwestionowanymi mistrzami wspinaczki są niemieccy bracia Thomas i Alexander Huber, uznawani za najbardziej utytułowanych wspinaczy na świecie. Na podstawie jednej z ich wspinaczek w Kalifornii nakręcono film dokumentalny, pt. „Am Limit” (pol. „Do granic”).

Autor: Katarzyna Giętkowska

Komentarze do: A ty, który sport wybierasz?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz