Sylibina chroni przed rakiem skóry związanym z promieniowaniem UV

Rajesh Agarwal, naukowiec z University of Colorado wykazał, że sylibina, czyli substancja, którą zawiera roślina zwana ostropestem, chroni przed uszkodzeniami spowodowanymi przez promieniowanie UVB i niszczy komórki uszkodzone przez UVA, a jednocześnie nie zagraża zdrowym komórkom. Tym samym chroni ona przed rakiem skóry i fotostarzeniem.

Według badacza kiedy komórki są uszkodzone przez promieniowanie UV, można albo je leczyć albo zniszczyć, żeby nie przekształciły się w komórki nowotworowe.

W przypadku pierwszego z badań, opublikowanego w czasopiśmie „Photochemistry and Photobiology”, ludzkie komórki skóry wystawione na promieniowanie UVA, które stanowi ok. 95% promieniowania słonecznego docierającego na Ziemię, poddawano działaniu sylibiny.

Jak się okazało, dzięki temu związkowi, komórki uszkodzone przez UVA ginęły dużo szybciej.

Sylibina nie oddziałuje na zdrowe komórki skóry -  nie jest toksyczna, wyjaśnia badanie. Jednak, jeśli komórki są uszkodzone przez UVA, sylibina zabija je, zapobiegając nowotworom i fotostarzeniu się skóry.

Działanie sybiliny polega na zwiększaniu wydzielania reaktywnych form tlenu w komórkach uszkodzonych przez UVA, co prowadzi do śmierci komórek.

Drugie badanie, przeprowadzone przez tę samą ekipę naukowców, opublikowane w czasopiśmie „Molecular Carcinogenesis” wykazało, że sylibina chroni ludzkie komórki skóry przed szkodliwym działaniem promieniowanie UVB, które stanowi ok. 5% promieniowania słonecznego docierającego na Ziemię.

W przypadku UVB sylibina powoduje zwiększenie wydzielania białka interleukiny 12, która wspomaga regenerację komórek.

Sylibina chroni więc skórę przed nowotworami na dwa sposoby – zapobiegając uszkodzeniom DNA oraz niszcząc już uszkodzone komórki.

Agarwal prowadzi badania nad sylibiną od 20 lat i już wcześniej zauważył skuteczność tej substancji w leczeniu nowotworów skóry i raka litego, lecz dopiero dzięki ostatnim badaniom uzyskano kompletny obraz jej działania.

Badania zespołu Agarwala będą kontynuowane. Zespół dąży do przeprowadzenia prób klinicznych na ludziach z użyciem preparatów na bazie sylibiny.

Komentarze do: Sylibina chroni przed rakiem skóry związanym z promieniowaniem UV