Przodek LUCA bardziej złożony niż naukowcy przypuszczali

Według nowego badania, LUCA, wspólny przodek wszystkich istot żyjących, ma być bez wątpienia o wiele bardziej kompleksowy niż badacze sobie do tej pory wyobrażali.

Krok po kroku, coraz więcej dowiadujemy się na temat tajemniczego bytu LUCA, który jest wspólnym przodkiem wszystkich gatunków żyjących.

LUCA, czyli wspólny przodek

W rzeczywistości, według badaczy, wszystkie formy życia istniejące na Ziemi mają pochodzić od jednej unikatowej komórki, która pojawiła się około 3,8 miliarda lat temu. Termin LUCA pochodzi z języka angielskiego i oznacza Last Universal Common Ancestor, czyli ostatni wspólny uniwersalny przodek.

Od bardzo dawna, badania koncentrują się więc na wspólnych punktach, które istnieją między trzema wielkimi dziedzinami życia: bakterie, eukarioty oraz archeowce. Obserwacje, które poczyniono, aby zdobyć nowe, dodatkowe informacje na temat cech charakterystycznych LUCA, przynoszą nowe rezultaty.

Prace amerykańskich badaczy

Okazuje się bowiem, że pewien zespół amerykańskich naukowcow z Uniwersytetu w Illinois skoncentrował się nad strukturą bardzo szczególną: miejsce odkładania polifosforanów, które jest uważane, jak podają autorzy badania, za pierwszą powszechną organellę.

Aż do czasu odkrycia tej struktury w 2003 roku, badacze uważali nawet, iż była ona nieobecna u bakterii i archeowców. Aby przeprowadzić swoje badanie, zespół amerykański porównał więc sekwencje genetyczne, które kodują enzym tego miejsca odkładania polifosforanów u setek gatunków.

W ten sposób, badacze z Uniwersytetu w Illinois byli w stanie stworzyć drzewo genealogiczne, które pokazuje, w jaki sposób różne wersje tego enzymu u różnych gatunków są ze sobą powiązane. Według tych rezultatów, enzym ten oraz układ odkładania polifosforanów, którym ten enzym zarządza, ma być w rzeczywistości bardzo, bardzo stary.

Amerykańscy naukowcy mówią bowiem, iż miał się pokazać przed pojawieniem się trzech głównych wielkich domen życia – bakterie, eukarioty i archeowce, przypomnijmy. Inaczej mówiąc, enzym ten prawdopodobnie pochodzi od naszego wspólnego przodka, donosi Science et Avenir.

Zdanie naukowca

Jak wyjaśnia jeszcze profesor James Whitfield, entomolog z Uniwersytetu w Illinois, współautor badania: nasze prace mają tendencję do potwierdzania hipotezy, według której LUCA ma być bardziej złożony niż wszystkie najprostsze organizmy, które dziś żyją. Jednakże, mimo że znajomość LUCA jest coraz większa, to w dalszym ciągu nasz wspólny przodek pozostaje wielką tajemnicą.

Komentarze do: Przodek LUCA bardziej złożony niż naukowcy przypuszczali