Lek kontroluje florę jelitową i zapobiega otyłości

Otyłość uważana onegdaj za problem li i jedynie krajów bogatych, dziś dotyka wszystkich regionów świata. Według WHO, na całej ziemi żyje ok. 1 400 000 000 ludzi z nadwagą i 500 000 000 otyłych. Ludzie ci są bardziej zagrożeni cukrzycą, zaburzeniami oddechowymi i nadciśnieniem. Obliczono też, iż otyłość zabija co najmniej 3 000 000 ludzi każdego roku.

Główną przyczyną tej patologii jest złe odżywianie oraz siedzący tryb życia.

Ale to nie wszystko, gdyż coraz więcej badań pokazuje, iż w grę wchodzą także mikroby żyjące w ludzkich jelitach. Okazuje się, że osoby otyłe mają mniej zróżnicowaną florę jelitową, co sprzyja powstawaniu tkanki tłuszczowej.

Odkrycie to dało początek kolejnym pracom w tej dziedzinie. Jeden z zespołów naukowych dowiódł, że można odchudzić otyłą mysz, zmieniając jej skład flory jelitowej.

W najnowszym badaniu z kolei amerykańscy naukowcy z Narodowego Instytutu Raka pochylili się nad działaniem pewnego leku, który zapobiega otyłości, kontrolując florę jelitową.

Badanie, opublikowane w Nature Communication, przeprowadzono na gryzoniach. Lek, o którym mowa, to Tempol, który ma działanie antyoksydacyjne.

Okazało się, że myszy na bardzo tłustej diecie tyły o wiele mniej, jeżeli dostawały ów lek.

Następnie badacze postanowili przyjrzeć się wpływowi tego leku na florę jelitową gryzoni. Okazało się, że myszy zażywające Tempol miały mniej bakterii jelitowych z gatunku Lactobacillus niż inne.

Główny autor badania dr Andrew Patterson, mówi: - Zaobserwowaliśmy dwie bardzo interesujące rzeczy. Z jednej strony Tempol zapobiega zbytniemu tyciu, a z drugiej modyfikuje skład flory jelitowej gryzoni.

Dlaczego tak się dzieje? Teoria jest następująca: bakterie z tego gatunku predukują enzym BSH (Bile Salt Hydrolase). Kiedy jego stężenie się zmniejsza, jelita gromadzą składnik zwany kwasem tauro-beta-muricholowym, który hamuje działanie proteiny FXR (Farnesoid X Receptor) obecnej na powierzchni komórek gospodarza.

Proteina ta z kolei odgrywa rolę w regulacji metabolizmu kwasów żółciowych, tłuszczów i cukrów. Konkretnie mówiąc – zmieniając skład flory jelitowej, Tempol zmienia metabolizm organizmu, ogranicza akumulację tłuszczów i nadwagę.

Oczywiście potrzebne są dodatkowe badania, które potwierdzą takie działanie leku u człowieka.

Komentarze do: Lek kontroluje florę jelitową i zapobiega otyłości