Szukaj

Profilaktyka w chorobach żylnych

Podziel się
Komentarze0

Aby zmniejszyć dolegliwości i zapobiec dalszemu rozwojowi choroby żylakowej, można samemu sobie pomóc stosując rozmaite metody. Przede wszystkim odpowiedni tryb życia, ruch i sport, gimnastyka zapobiegawcza, zabiegi wodne, preparaty homeopatyczne i akupunktura.

Profilaktyka w chorobach żylnych

Ruch i sport

Jest to najważniejszy czynnik zapobiegawczy w chorobach żył. Do codziennej aktywności można włączyć spacery, pływanie, przejażdżki rowerowe, taniec,  narciarstwo czy grę w golfa. Świetnie nadają się dla chorych żylaków, ponieważ w sposób ciągły uruchamiają mięśnie stóp i nóg.  Pływanie dodatkowo wspomaga odpowiednią pracę pompy mięśniowej łydek, a zimna woda napina tkanki żył. Nie poleca się jednak długotrwałych wysiłków takich jakich biegi długodystansowe, ponieważ może wtedy dojść do rozciągnięcia i przepełnienia żył. Wysiłek fizyczny jest jednak wykluczony w przypadku osób cierpiących na stan ostrej zakrzepicy żylnej powyżej stawu kolanowego, która bezwzględnie wymaga leczenia. Aby ćwiczenia przyniosły efekty, ważna jest systematyczność. Na co dzień pamiętaj o takich rzeczach jak wchodzenie po schodach zamiast jeżdżenia windą. Zamiast podróży autem, wyjdź chwilę wcześniej i przejdź się na nogach a wieczorem zdecyduj się na godzinny spacer zamiast siedzenia przed telewizorem.

Gimnastyka

Systematyczne ćwiczenia stóp i nóg znacznie wzmacniają mięśnie i opróżniają żyły. Gimnastyka powinna stać się codziennym przyzwyczajeniem. Najlepiej wykonywać je w rytm rytmicznych piosenek, a na pewno staną się przyjemnym punktem każdego dnia. Ćwiczenia są najlepszym środkiem zapobiegającym powstawaniu zakrzepicy.  Oto kilka propozycji ćwiczeń.

Pozycja leżąca


Krążenie stóp – zataczaj kręgi przednią częścią stopy poruszając ją w stawie skokowym, 20 razy w prawo i dwa 20 razy w lewo. Wykonuj je 2 razy dziennie.

Jazda na rowerze – podnieś nogi do góry i pedałuj w powietrzu. Im bardziej masz wyprostowane nogi, tym ćwiczenie trudniejsze, ale też skuteczniejsze. Powtórz 10 razy, 2 razy dziennie.

Pozycja siedząca


Kołysanie stóp – czubki palców naprzemiennie podciągaj do tułowia i na zmianę przyciskaj do podłogi. Idealne ćwiczenie dla osób siedzących długimi godzinami w pracy.

Pozycja stojąca


Bociani chód – stojąc na jednej nodze na palcach, podnoś naprzemiennie drugą nogę przyciągając ją możliwie jak najbliżej do brzucha. Powtórz 10 razy.

Sprężynowanie kolanami – ustaw stopy blisko siebie. Lekko uginaj kolana, poruszając ramionami do przodu i w tył, jak podczas biegania. Powtórz po 10-20 razy.

Tryb życia

Oddychaj brzuchem


Bardzo ważne jest prawidłowe oddychanie. Ruchy przepony podczas głębokiego oddychania powodują zasysanie krwi w żyłach. Siedząc za biurkiem, zamiast oddychać płasko piersią, oddychaj głęboko brzuchem – podczas wydechu powinny się napinać wszystkie mięśnie brzucha. Takie oddychanie powinno się ćwiczyć kilka minut dziennie. Oddychanie brzuszne jest bardzo dużym wsparciem dla wrotnego transportu krwi.

Zobacz również:



Naucz się stać, siedzieć i leżeć

Ważne jest, aby przyjąć odpowiednią pozycję zarówno podczas stania, siedzenia, jak i leżenia. Kiedy znajdujemy się w pozycji stojącej, nasze ciało jest rozluźnione, a żyły rozciągliwe i podatne na przepełnienie krwią. Częste i długie stanie powoduje wiotczenie mięśni nóg, a to może doprowadzić do zastojów krwi w żyłach, które rozszerzają je tworząc żylaki. Osoby pracujące w pozycji stojącej powinny dosyć często stawać na palcach, podnosić się opuszczać na nich w celu aktywizacji pompy mięśniowej. Pomaga również zmiana ciężaru ciała na drugą nogę oraz przechadzanie się z miejsca na miejsce co jakiś czas. W przypadku braku możliwości poruszania się, ważne, aby takie osoby nosiły pończochy klasy I.

W przypadku siedzenia ze zgiętymi kolanami, żyła kolanowa jest głęboko zgięta, co sprzyja powstawaniu zastoju w naczyniach. Podczas siedzenia tylna części nogi jest zgięta, a to z kolei sprawia, że krew praktycznie nie może płynąć, spiętrza się i rozszerza naczynie żylne. Siedzenia więc, nie powinny być zbyt twarde i wysokie. Ważne, by nie zginać zbyt często kolan – bardziej starać się ja prostować. Stopy powinny stać płasko na podłodze bądź na podnóżku.

Natomiast pacjenci z bardziej rozwiniętymi żylakami powinni sypiać z nogami lekko uniesionymi w górę, co przyspieszy odpływ krwi żylnej z nóg. Najlepiej będzie podłożyć poduszkę pod materac.

Odpowiednie obuwie


Istotne jest odpowiednie dopasowanie butów – w przedniej części powinno być trochę miejsca na rozprostowania palców stóp, a podeszwa powinna być cienka i elastyczna. Przykład najbardziej wadliwego obuwia to buty damskie na obcasie, zakończone wąskim noskiem i szeroko wykrojone.

Ustawienie stóp na wysokim obcasie powoduje ruchomość nogi w kostce, wskutek czego bardzo obciążona są wiązadła stawów. Krew nie przebiega prawidłowo i rozszerza żyły. Ważne jest także odpowiednie dobranie odzieży – zbyt obcisłe może sprzyjać powstawaniu żylaków, ponieważ hamuje zwrotny transport krwi.


Odżywianie i dieta


W zasadzie nie istnieje żadna specjalna dieta dla chorych na żylaki. Powinna być przede wszystkim zrównoważona i urozmaicona. Jak w każdej diecie, powinno się pić dwa do trzech litrów wody dziennie, unikać słodyczy, ciast i białego pieczywa. Spożywanie owoców jest również bardzo korzystne. Jak ognia należy unikać nadwagi, która jest jednym z największych czynników ryzyka powstawania choroby żylakowej. Zamiast trzech dużych posiłków należy spożywać pięć mniejszych lub średnich rozłożonych na cały dzień, tak by nie dopuścić do głodu.

Zabiegi wodne według metody Kneippa


Hydroterapia jest jedną z najstarszych metod leczniczych. Ksiądz Sebastian Kneipp opracował dokładny sposób przeprowadzania zabiegów wodnych w zależności od wieku, choroby i stanu fizycznego. Metoda ta ma dziś nadrzędne znaczenie w leczeniu żylaków. Zabiegi te można samodzielnie wykonywać w domu (naprzemiennie obmywanie nóg, zmianowe lub zimne polewanie kolan, ud, zimna kąpiel stóp). Bardzo duże znaczenie mają zbiegi zimnowodne, które ujędrniają i zwężają żyły, a strumień krwi płynie żywiej – należy jednak je stosować tylko na ciepłych częściach ciała. Ze stosowaniem zabiegów ciepłowodnych należy uważać, gdyż utrudniają wrotny transport krwi, wolno je stosować jedynie w połączeniu z naprzemiennymi polewaniami lub obmywaniami. Zabieg rozpoczyna się od ciepłej wody, a kończy na zimnej. Po zabiegu można rozgrzać się gimnastyką i ciepłym ubraniem. Zabiegów wodnych nie wykonuje się przy ostrej zakrzepicy!

Homeopatia i akupunktura

Homeopatia jest metodą leczniczą opartą na całkowitym odrzuceniu leczenia środkami przeciwstawnymi, stosowanymi przez medycynę oficjalną. Terapię homeopatyczną stosuje się tam, gdzie może być leczona samo regulacyjnymi mechanizmami organizmu. Do takich chorób należą schorzenia funkcjonalne i psychosomatyczne, psychiczne i przewlekłe zapalne. Przed dobraniem odpowiedniego leku lekarz homeopata ocenia poszczególne objawy choroby oraz stan psychiczny pacjenta, objawy miejscowe i ogólne. Dopiero po postawieniu diagnozy po wnikliwej analizie lekarz dobiera odpowiedni lek.

Akupunktura, podobnie jak homeopatia należy do medycyny holistycznej. Leczy się nie poszczególne dolegliwości, ale człowieka jako całość. Rozwinęła się z medycyny chińskiej w oparciu o założenie, że przez człowieka przepływają określonymi kanałami prądy energetyczne, a choroba zakłóca przepływ strumienia energii, którą można pobudzić stymulacją zewnętrzną. W tym celu w odpowiednie miejsca wbija się metalowe igły. W przypadku chorób żylnych jest to metoda przynosząca ulgę w cierpieniu.

Jak widać, istnieje bardzo wiele metod uzupełniających leczenie tradycyjne chorób żylnych. Poprzez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń oraz prowadzenie zdrowego stylu życia możemy doprowadzić do znacznych złagodzeń schorzeń żylnych.


Autor:

Paulina Poznańska

Komentarze do: Profilaktyka w chorobach żylnych

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz