Szukaj

Jak wzmacniać mięśnie grzbietu i brzucha, by zapobiegać i eliminować dolegliwości bólowe kręgosłupa?

Podziel się
Komentarze0

Proces leczenia dolegliwości bólowych kręgosłupa jest złożony i długotrwały. Opiera się na zastosowaniu wielu składowych elementów terapii, których skumulowany efekt może w końcu zmniejszyć nasze schorzenia. Żadna podjęta metoda leczenia nie będzie jednak w pełni skuteczna, jeśli nie uzupełnimy jej odpowiednimi ćwiczeniami fizycznymi.

Jak wzmacniać mięśnie grzbietu i brzucha, by zapobiegać i eliminować dolegliwości bólowe kręgosłupa?


Jedynie odpowiednio wytrenowane mięśnie grzbietu i brzucha mogą zapewnić kręgosłupowi odpowiednie wsparcie. Dźwiganie ciężaru ciała, utrzymywanie prawidłowej postawy i sprawne wykonywanie wszystkich ruchów wymaga od naszego organizmu sporego wysiłku. Jeżeli kręgosług jest osłabiony bądź chory, niezbędna okazuje się aktywna pomoc z naszej strony. Nie zaniedbujmy go- pomóżmy. Nawet niewielki, lecz systematycznie podejmowany wysiłek może przynieść spektakularne efekty.

Gimnastyka dla chorych powinna być odpowiednio dobrana przez specjalistę. Dopiero po dokładnej konsultacji, możliwe jest rozpoczęcie ćwiczeń samodzielnie, w domu.  Każdy przypadek wymaga nieco odmiennego treningu, o innej intensywności i długości. Ważna jest również systematyczność. Nawet świetnie dobrane ćwiczenia nie przyniosą niestety żadnego pożytku, jeśli będziemy je wykonywać zbyt rzadko. Dla uzyskania trwałych efektów, nie powinniśmy zapominać o kontynuowaniu treningów nawet po ustąpieniu dolegliwości. Jest to najlepszy sposób na zapobieganie możliwych nawrotów choroby.

Przy ostrych bólach program ruchowy powinien skupiać się przede wszystkim na rozluźnianiu napięć mięśniowych. Dzięki temu, możemy skutecznie zmniejszyć odczuwany przez nas ból, a tym samym ograniczyć ilość przyjmowanych środĸów przecibólowych. Przy łagodniejszych dolegliwościach zalecane są natomiast intensywniejsze treningi różnych grup mięśniowych.

Zobacz również:



Dobierając odpowiednie ćwiczenia koniecznie trzeba zwrócić uwagę na wzmocnienie mięśni pleców i brzucha. To właśnie one w największym stopniu odpowiedzialne są za odciążanie i wspieranie kręgów oraz dysków. Innym istotnym aspektem podjętego treningu powinno być dbanie o poprawienie postawy ciała. Pozwoli to na istotne odciążenie kręgów, zapobiegnie szybszemu zużywaniu się dysków i umożliwi sprawną regenerację kręgosłupa.


Warto pamiętać, że od intensywności ćwiczeń ważniejsza jest regularność. Jeśli dany zestaw treningowy przerasta nasze możliwości, lepiej zwolnić lub wykonywać mniej powtórzeń, niż całkowicie z niego rezygnować lub ćwiczyć rzadziej. Najlepsze efekty przynoszą zestawy wykonywane dwa razy dzienie- pierwszy od razu po wstaniu z łóżka, drugi natomiast tuż przed pójściem spać.

Istotne jest również staranne wykonywanie konkretnych ruchów. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dobrze wykonujemy dane ćwiczenie, najlepiej ponownie zgłosić się do specjalisty i rozwiać swoje wątpliwości. Nieprawidłowo wykonany trening może bardzo zaszkodzić.

Powinniśmy być szczególnie ostrożni przede wszystkim ze wspomnianą już intensywnością ćwiczeń. Trenując częściej i więcej od ilości zalecanych, wcale nie spowodujemy szybszej poprawy. Możemy za to przeciążyć organizm, doprowadzić do innych urazów i dalszego uszkadzania kręgów i dysków. Wykonywane przez nas ruchy powinny być wolne i płynne. Ważną zasadą jest także unikanie ćwiczenia na siłę. Jeśli dany ruch sprawia nam ból, lepiej wykonywać go mniej dokładnie, niż narażać się na dalsze urazy. Stopniowo, w miarę zwiększania się naszej ruchomości i wydajności organizmu, treningi będzie można wydłużyć i uzupełnić trudniejszymi ćwiczeniami.

Program ruchowy przy bólach kręgosługa zawsze powinien składać się z trzech podstawowych grup ćwiczeń- tych oddziałujących na stabilizację kręgosługa, na poprawienie ruchomości oraz skupiających się odprężającym rozciąganiu mięśni. Dopiero tak zestawiony plan treningowy będzie mógł skutecznie wpłynąć na poprawę stanu naszego kręgosłupa. Każdy tego typu program musi być przy tym w całości opracowany przez specjalistę.

Autor:

Aleksandra Piechel

Komentarze do: Jak wzmacniać mięśnie grzbietu i brzucha, by zapobiegać i eliminować dolegliwości bólowe kręgosłupa?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz