Szukaj

Dieta bogata w owoce i warzywa obniża ryzyko śmierci o połowę

Podziel się
Komentarze0

Najnowsze badania potwierdzają przypuszczenia większości ludzi, że spożywanie dużej ilości świeżych, a zwłaszcza organicznych, owoców i warzyw znacząco zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci w każdym wieku.

W wyniku analizy zwyczajów żywieniowych wśród 65 tysięcy ludzi zamieszkałych w Wielkiej Brytanii, w latach 2001-2013, naukowcy odkryli, że osoby jedzące co najmniej siedem porcji warzyw i owoców dziennie, wykazują 42% spadek ryzyka śmierci, w porównaniu z osobami przyjmującymi mniej niż jedną porcję na dzień - przy pięciu do siedmiu porcji redukcja ryzyka wynosiła 36%, przy trzech do pięciu porcji 29%, a przy jednej do trzech 14%.

Odkrycia naukowe pokazują, że jedzenie siedmiu porcji lub więcej owoców i warzyw dziennie obniża prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca aż o 31% i chorób nowotworowych o 25%. Wyniki te są wyjątkowo pokrzepiające i wskazują metodę zapobiegającą chorobie, jak i wspomagającą jej leczenie.

Owoce i warzywa nie działają tak samo

Interesujące jest to, że warzywa okazują się nieco zdrowsze niż owoce - przykładowo mamy 13‑procentowe obniżenie ryzyka zachorowania na porcję sałatek, a 4-procentowe na porcję świeżych owoców.

Oyinlola Oyebode, autorka badań na Wydziale epidemiologii i zdrowia publicznego na Uniwersytecie w Londynie, stwierdza, że nie spodziewano się, że spożycie warzyw i owoców ma tak imponująco duży wpływ na zdrowie. Przyznaje, że warzywa są efektywniejsze od owoców, ale nie należy pozbawiać tych drugich ich dobroczynnej roli. Jeśli mamy zwyczaj podjadania marchewek, czy innych warzyw, to jest to bardzo dobry wybór, ale jeśli nabierzemy ochoty na coś słodszego, na przykład banana, czy inny owoc, to nadal będzie to dobre dla naszego zdrowia.

Zobacz również:

Dbajmy o jakość tego, co jemy

Należy dodatkowo podkreślić, że naukowcy nie doszukali się znaczących korzyści zdrowotnych picia soków owocowych. Powodem jest znaczna zawartość cukru i syropów glukozowo-fruktozowych w przetworzonych sokach.

Spożywanie ekologicznych i organicznych owoców i warzyw, zamiast zwykłych, zaopatrza organizm w niezbędne witaminy i minerały, bez dodatku pestycydów. Ponadto uzupełniają dietę w błonnik, który daje poczucie sytości i jest niezwykle ważny dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

Dbanie o zdrowe jelita jest bardzo istotne, zwłaszcza, że coraz powszechniejsze stają się problemy ze zdrowiem psychicznym - depresja, stres, nerwice lękowe - które mają negatywny wpływ na zdrowie fizyczne. Eksperci spierają się co do tego, czy stany lękowe mają swoje źródło w umyśle i następnie objawiają się różnymi symptomami w przewodzie pokarmowym, czy odwrotnie, problemy w działaniu układu trawiennego wywołują emocjonalne stany lękowe.

Naukowcy sugerują, że może istnieć związek między "tym, co się ma w jelitach, a tym, co się ma w głowie" - należy zatem zwrócić uwagę na bakterie, które mogą być przyczyną zaburzeń psychicznych, takich jak stany lękowe, schizofrenia, czy autyzm. Zachwianie równowagi flory bakteryjnej w jelitach może wpłynąć na stan zdrowia psychicznego - bakterie jelitowe oddziałują na mózg na wiele sposobów za pomocą systemu immunologicznego lub jelitowego układu nerwowego.

Stosowanie diety bogatej w świeże i pełnowartościowe produkty zmniejsza znacznie ryzyko wystąpienia wszelkich problemów zdrowotnych, fizycznych i psychicznych.

Komentarze do: Dieta bogata w owoce i warzywa obniża ryzyko śmierci o połowę

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz