Szukaj

CO2 wpływa na podejmowanie decyzji. Także w szkołach

Podziel się
Komentarze0

Naukowcy z Berkeley Lab odkryli, że wysokie stężenie CO2 w pomieszczeniu wpływa na to, jak ludzie podejmują decyzje. Wyniki przeprowadzonych badań są zaskakujące i mogą mieć poważne konsekwencje dla funkcjonowania szkół i innych miejsc, w których gromadzą się ludzie.


- Zawsze przyjmowaliśmy dogmat, że dwutlenek węgla, na poziomie spotykanym w budynkach, nie jest szczególnie istotny i nie wpływa na ludzi - mówi William Fisk z Berkeley Lab, współautor badania opublikowanego w Environmental Health Perspectives. - Zatem uzyskane wyniki, dość jednoznaczne, były zaskakujące.

Podstawowym źródłem CO2 we wnętrzach są ludzie. Neutralne stężenie dwutlenku węgla na świeżym powietrzu wynosi około 360-400 ppm (parts per milion - ilość cząsteczek gazu na milion cząsteczek powietrza). Wyższy poziom CO2 we wnętrzach wynika z ograniczonej wentylacji i chęci oszczędzania energii przeznaczanej na ogrzewanie.

Chociaż w zamkniętych pomieszczeniach, w których gromadzą się ludzie, poziom CO2 często przekracza 1000 ppm, a niekiedy nawet 3000 ppm, do tej pory naukowcy koncentrowali się na zagrożeniach wynikających ze znajdujących się w powietrzu zanieczyszczeń niż na samym dwutlenku węgla.

Dwa niewielkie eksperymenty zrealizowane przez węgierskich naukowców, które wskazały, że stężenie CO2 pomiędzy 2000 a 5000 ppm może wpłynąć na ludzką efektywność przekonały Williama Fiska i jego zespół do pogłębienia rozumienia tego zjawiska poprzez przeprowadzenie własnych badań. W konsekwencji odkryto, że już umiarkowanie wysoki poziom dwutlenku węgla w pomieszczeniu upośledza proces podejmowanie decyzji.

Zobacz również:



CO2 w polskich szkołach

Zdaniem profesora Lucjana Pawłowskiego, dziekana Wydziału Inżynierii Środowiska, w niektórych salach polskich szkół stężenie CO2 wynosi nawet 5000 ppm. Naukowcy z Politechniki Lubelskiej przebadali powietrze w salach lekcyjnych w kilkunastu szkołach Lubelszczyzny i w większości badanych przypadków stężenie dwutlenku węgla przekraczało dopuszczalne normy. Podobne wyniki odkryli naukowcy z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W zbadanych salach lekcyjnych kilku pomorskich szkół wyniki trzy razy przekroczyły normę. W konsekwencji przebywania w takich pomieszczeniach mogą pojawić się takie objawy jak ból głowy, zawroty, nudności i wymioty, złe samopoczucie, rozdrażnienie i niepokój.

- Na rynku od wielu lat są już odpowiednie rozwiązania pozwalające uzyskać dobrą wentylację bez znacznej straty ciepła - mówi Krzysztof Żyliński z firmy inVENTer. - Systemy wentylacji z rekuperacją nie tylko wymieniają powietrze, ale także je oczyszczają i ogrzewają. Problemem nie jest już także brak przewodów wentylacyjnych w budynkach, ponieważ dostępne są rozwiązania zdecentralizowane, montowane bezpośrednio w zewnętrznych ścianach, które można łatwo zainstalować w wybranych pomieszczeniach, czyli na przykład tam gdzie uczą się dzieci.

Warto przypomnieć, że zgodnie z zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 2002 roku szkoły i placówki edukacyjne powinny zapewnić właściwe oświetlenie, ogrzewanie i wentylację.

Komentarze do: CO2 wpływa na podejmowanie decyzji. Także w szkołach

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz