Szukaj

Większa popędliwość chłopców może ulepszać ich zdolności matematyczne, twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Missouri

Według badań Uniwersytetu Missouri (MU), dziewczęta i chłopcy, gdy zaczynają naukę w szkole, w różny sposób podchodzą do rozwiązywania problemów arytmetycznych. Dziewczyny preferują powolne i dokładne podejście, a chłopcy robią to szybciej i są bardziej omylni. Podejście dziewcząt daje im z początku przewagę, ale do końca szóstej klasy chłopcy prześcigną dziewczyny.



Badanie MU pokazuje, że chłopcy preferują w rozwiązywaniu problemów arytmetycznych odwoływanie się do pamięci, podczas gdy dziewczyny były bardziej skłonne do znajdowania odpowiedzi poprzez liczenie. Zrozumienie tych wyników może pomóc nauczycielom i rodzicom lepiej zarządzać podopiecznymi.

Obserwowana różnica w trafności obliczeń między płciami może wynikać z nastawienia do ryzykowania błędnej odpowiedzi z pamięci, zanim zostanie ona potwierdzona obliczeniami, powiedział Drew Bailey, doktor psychologii w MU. W naszym badaniu odkryliśmy, że chłopcy byli bardziej skłonni odpowiadać niż dziewczynki, mimo że we wcześniejszych klasach byli bardziej omylni. Jednak z czasem, odpowiedzi z pamięci pozwalają chłopcom przewyższyć dziewczęta w dokładności.


Badanie MU objęło około 300 dzieci w okresie od pierwszej do szóstej klasy. W klasach pierwszej i drugiej skłonność chłopców do odpowiadania dała w sumie więcej odpowiedzi i więcej błędów. Z drugiej strony, dziewczyny dawały częściej trafną odpowiedź, ale odpowiadały wolniej i na mniej pytań.


Do szóstej klasy, chłopcy zaczęli odpowiadać na więcej pytań i coraz bardziej poprawnie.

Rozwijanie umiejętności matematycznych może odpowiadać regule „trening czyni mistrza" oraz "mistrza można poznać po dziełach", powiedział Bailey. Podejmowanie prób odpowiadania z pamięci daje ryzykantom więcej praktyki, która może doprowadzić do poprawy dokładności.

Prawdopodobnie dzieci, które są biegłe w stosowaniu pewnych strategii, są bardziej skłonne do korzystania z nich i tym samym zdobywają więcej doświadczenia.
 
Rodzice mogą dać swoim dzieciom przewagę, pomagając im czuć się swobodnie z liczbami i matematyką przed rozpoczęciem szkoły podstawowej, dzięki czemu dzieci będą miały mniej lęku przed odpowiadaniem, stwierdził David Geary, profesor nauk psychologicznych w MU i współautor badania. Osobie dorosłej łatwo przychodzi zapamiętywanie prostych danych matematycznych, ale w mózgach dzieci połączenia nerwowe wciąż się rozwijają. Możliwe, że próby odpowiadania na pytanie z pamięci angażuje te połączenia i poprawia je, nawet jeśli odpowiedź nie jest prawidłowa. Po pewnym czasie mózg lepiej pamięta i daje bardziej prawidłową odpowiedź.

Komentarze do: Większa popędliwość chłopców może ulepszać ich zdolności matematyczne, twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Missouri

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz