Szukaj

Nawet profesorowie uważają, że dziewczyny są złe z matematyki

Podziel się
Komentarze0

Wiemy już od dawna, że seksistowskie uprzedzenia mogą wpłynąć na ambicje i aspiracje młodych dziewczyn, przede wszystkim w dziedzinie nauki. Ale oto kolejn zła nowina: nawet nauczyciele matematyki nie zawsze są wolni od stereotypowego myślenia.



Tak przynajmniej wynika z badania opublikowanego właśnie w przeglądzie naukowym Gender and Society, który jest oficjalnym przeglądem stowarzyszenia Socjologowie na rzecz miejsca kobiet w społeczeństwie.

Badanie to zostało przeprowadzone przez badaczy ameykańskich z uniwersytetu w Teksasie i pokazuje ono, że profesorowie udowadniają, iż są przesyceni przesądami seksistowskimi, kiedy przychodzi im oceniać uczniów.

Naukowcy amerykańscy przeanalizowali dane z narodowego centrum statystycznego National Center for Education Statistics. Dane te dotyczyły około 15 000 uczniów z całego kraju. Dodatkowo, badacze przestudiowali sondaże przeprowadzone pośród nauczycieli matematyki.

Zobacz również:



Sondaże te miały na celu ocenę poziomu każdego ucznia. Nauczyciele mieli powiedzieć, jakie jest ich zdanie na temat ich własnych zajęć: czy są one bardzo łatwe, bardzo trudne, czy też adekwatne do poziomu każdego ucznia.

Następnie, badacze przeanalizowali zebrane przez siebie dane, aby przekonać się, czy odpowiedź nauczyciela odpowiadała faktycznemu poziomowi ucznia. I co się okazało?

Otóż, przede wszystkim, nauczyciele stale zaniżali poziom swoich uczniów płci żeńskiej.

W artykule na ten temat, badaczki Catherine Riegle-Crumb oraz Melissa Humphires wyjaśniają: wykazuje to bardzo jasno, iż istnieje pewien stereotyp. Być może subtelny, ale obecny wszędzie, w klasach szkolnych każdej szkoły. Matematyka ma być po prostu łatwiejsza dla białych chłopców niż dla białych dziewcząt. Co jest oczywistą bzdurą, podkreślają amerykańskie badaczki.

Co więcej, inny wniosek z tego badania jest taki, że z kolei czarne dziewczęta są przeceniane przez nauczycieli. Aby usprawiedliwić te rezultaty, badaczki wysnuły hipotezę uprzedzeń rasowych. Ponieważ zazwyczaj bardziej jesteśmy świadomi stereotypów opartych na kolorze skóry. A to oznacza, zdaniem amerykańskich badaczek, że nauczyciele mogli po prostu próbować uniknąć tego typu sytuacji, iż zostaną posądzeni o rasizm gorzej oceniając czarne dziewczęta.

Komentarze do: Nawet profesorowie uważają, że dziewczyny są złe z matematyki

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz