Szukaj

Jesteśmy bardziej wiarygodni w wiadomościach tekstowych?

Jeżeli chcesz uzyskać od kogoś prawdziwą odpowiedź, zadaj mu pytanie w SMS, tak zdają się sugerować amerykańscy naukowcy z uniwerystetu University of Michigan Institute for Social Research.



Okazuje się bowiem, że ludzie są bardziej uczciwi, kiedy piszą SMS, niż kiedy rozmawiają z kimś głośno. Jest to dość zaskakujące odkrycie, ponieważ wiele osób myślało, iż pisanie zmniejsza prawdopodobieństwo ujawnienia poufnych i wrażliwych informacji.

SMS stanowi widoczny, trwały dowód pytań i odpowiedzi, które inni mogą zobaczyć w twoim telefonie, mówi główny autor tego badania, psycholog Fred Conrad, dyrektor uniwersyteckiego programu UM Program in Survey Methodology.

Dodatkowo, badacze odkryli, że wysyłanie SMS sprawia, że ludzie są bardziej precyzyjni w swoich odpowiedziach. Mniej prawdopodobne jest to, że będą odpowiadać w wąski, „wystarczająco dobry sposób”.


Badanie zostało przeprowadzonone na 600 osobach używających iPhonów. Uczestnikom badania dano w nagrodę – za uczestnictwo – iTune.

Badacze zadali respondentom całą serię pytań, które wymagały odpowiedzi. Podczas przeprowadzania eksperymentu, badacze starali się sprawdzić, kiedy uczestnicy są bardziej uczciwi i/albo precyzyjni - odpowiadając poprzez SMS, czy na głos.

Rezultaty? Po pierwsze, uczestnicy badania częściej dawali uczciwe odpowiedzi w SMS, w odpowiedzi na pytania typu:

- w swoim normalnym tygodniu, jak wiele ćwiczysz?

– w ciągu ostatnich 30 dni, ile razy wypiłeś pięć lub więcej drinków przy jednej i tej samej okazji?

Dodatkowo, uczestnicy badania częściej dawali bardziej precyzyjne odpowiedzi na pytania typu:

- w ciągu ostatniego miesiąca, jak wiele filmów oglądałeś (telewizja, kino, komputer, etc.);

- jak wiele piosenek masz aktualnie na swoim telefonie?

Badanie to będzie zaprezentowane na zbliżającej się konferencji American Association for Public Opinion Research. Ufunodwane zostało przez National Science Foundation.

Komentarze do: Jesteśmy bardziej wiarygodni w wiadomościach tekstowych?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz