Szukaj

Częste pisanie wiadomości tesktowych może doprowadzić do zubożenia języka

Sms oferuje nastolatkom szybkie przekazywanie krótkich informacji rodzinie bądź przyjaciołom. Naukowcy udowodnili jednak, że ta pożyteczna opcja posiada także swą ciemną stronę, ponieważ może prowadzić do zubożenia języka oraz problemów z gramatyką.



- Młodzi ludzie, którzy bardzo często używają uproszczonego języka w wiadomościach tekstowych - tzw. techspeak, niestety przenoszą ten język na przykład na testy, gdzie wykazują się niezwykle ubogą znajomością gramatyki języka- powiedział Drew Cingel, absolwent Penn State i kandydat na doktoranta w dziale mediów, technologii i społeczeństwa na Uniwersytecie Northwestern.

Młodzież posługująca się techspeak, zazwyczaj używa skrótów, aby jak najszybciej i efektowniej skomponować krótką wiadomość tekstową.

- Mogą używać homofonów takich jak 3maj się miast trzymaj się albo inicjałów np. LOL dla laugh out loud - powiedział Cingel - Przykładów skracania wypowiedzi może być mnóstwo, dla przykładu słowo would często zastępowane jest skrótem literowym w-u-d.

Cingel, który pracował nad badaniem z S. Shyam Sundar, profesorem komunikacji i jednym z dyrektorów Penn State’s Media Effects Research Laboratory, powiedział, że używanie takich skrótów może przyczynić się do zatarcia się dla nastolatków granicy pomiędzy normalnymi zasadami gramatycznymi i techspeak.

Cingel postanowił przeprowadzić test z gramatyki wśród uczniów gimnazjum w centralnej Pensylwanii. Naukowcy sprawdzili testy, które bazowały na przewidzianej programem znajomości gramatyki wśród uczniów ostatniej klasy gimnazjum.

Raport sporządzony przez naukowców na podstawie owych testów, został opublikowany w czasopiśmie New Media & Society.

Badanie nie zostało jednak porzucone, bowiem naukowcy poprosili uczniów o wypełnienie ankiety, która sprawdzała ich zwyczaje dotyczące języka używanego podczas pisania wiadomości tekstowych. Pytano ich także o to, jak często i jak długie wiadomości sms wysyła. Zapytano ich także o to, jak dużą rolę pełnią owe wiadomości w ich życiu. Poproszono ich też by wypisali ilość językowych skrótów i zabiegów adaptacyjnych użytych w trzech ostatnich wysłanych i otrzymanych wiadomościach tekstowych. Ze wszystkich 542 wiadomości, studenci naliczyli średnio 228 elementów niezgodnych z zasadami gramatycznymi, czyli ok. 42,1%.  

- Innymi słowy, jeśli wysyłasz swojemu dziecku dużo wiadomości ze skrótami itp., wtedy prawdopodobnie przejmie ono ten zwyczaj - twierdzi Sundar - A adaptacje te mogą spowodować, iż język jakiego dzieci będą używały będzie znacznie uboższy, nie wspominając już o zdolnościach do budowania spójnych wypowiedzi i znajomości zasad gramatycznych.

Sundar zauważył także, że dla języka pisanego nastolatków charakterystyczne są: pomijanie dużych liter, nie używanie znaków interpunkcyjnych (np. kropek na końcu zdania). Nie odbiło się to jednak na ich zdolnościach do korzystania z nich w trakcie pisania testu.

Naukowcy zasugerowali, że chęć młodych ludzi do upodabniania się do przyjaciół I rodziny, może także przysłużyć się do zubożenia ich zdolności gramatycznych, co niestety może przełożyć się na ich zdolności do formułowania wypowiedzi pisemnych np. w pismach formalnych.

Sundar stwierdził, że technologia sama w sobie konstruowana jest w sposób zmuszający poniekąd do korzystania ze skrótów językowych. Nastolatki często piszą wiadomości tekstowe na telefonach, które posiadają małe ekrany i klawiatury.

- Nie mam żadnych wątpliwości, co do tego, iż technologia opiera się na różnych formach ekspresji - powiedział Sundar - Kultury, które tworzą się w towarzystwie nowych technologii często dostosowują swój sposób wyrażania myśli do obowiązujących użytkowników norm. Może się to jednak przyczynić do tego, iż kiedyś język skrótów stanie się czymś używanym na porządku dziennym.

Jak zrodził się pomysł na to badanie? - Dostałem wiadomość tekstową od mojej młodszej kuzynki, i nie zrozumiałem z niej ani słowa - powiedział Cingel - Musiałem zadzwonić i zapytać „Co próbowałaś mi przekazać, bo nie rozumiem?”



Komentarze do: Częste pisanie wiadomości tesktowych może doprowadzić do zubożenia języka

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz