Szukaj

Dobry przykład plynie z góry!

Podziel się
Komentarze0

Rusza III edycja kampanii „Mamo, tato, wolę wodę!” Woda jest niezbędna do życia. Jest  najkorzystniejszym napojem dla całej rodziny, szczególnie potrzebnym dzieciom dla zdrowia i ich prawidłowego rozwoju. Przypomina o tym III już edycja ogólnopolskiej kampanii „Mamo, tato, wolę wodę!”.



Kampania „Mamo, tato, wolę wodę!” została zainicjowana przez Żywiec Zdrój w 2009 roku. Jej celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie dziecka oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych. Podobnie jak w poprzednich latach patronami merytorycznymi akcji są Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka.

Woda jest substancją niezbędną do życia. To makroskładnik - związek budulcowy, idealny rozpuszczalnik umożliwiający prawidłowy przebieg wszystkich procesów życiowych. Wszystkie składniki odżywcze pobierane z pokarmów są wchłaniane i transportowane właśnie z jej udziałem. Dzieci powinny pić wodę każdego dnia, ponieważ nie zawiera ona cukru, a tym samym zbędnych kalorii, nie zaburza apetytu ani upodobań smakowych. Tymczasem, jak wynika z badania zrealizowanego przez TNS OBOP (TNS OBOP 2010), dzieci w wieku przedszkolnym piją jej za mało. Stanowi ona zaledwie 11% spożywanych przez nie  płynów.

Według norm opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia przedszkolak powinien wypijać dziennie ok. 6 szklanek płynów (czyli blisko 1,5 litra). Jest to szczególnie ważne zwłaszcza, kiedy dziecko jest bardzo aktywne -  chętnie się bawi, skacze, biega lub gdy jest gorąco. Objawy takie jak zaburzenia koncentracji, suchość ust, ból głowy, czy zmęczenie mogą świadczyć o tym, że Twoje dziecko jest odwodnione.

Zobacz również:




Najważniejszym płynem w żywieniu dziecka powinna być woda. Prawidłowe żywienie to nie tylko regularne spożywanie w ciągu dnia przez dziecko 4-5 posiłków, ale także właściwy dobór produktów i potraw oraz zabezpieczenie odpowiedniej ilości i jakości płynów – mówi profesor Halina Weker z Zakładu Żywienia Instytutu Matki i Dziecka.

Dobry przykład musi iść z góry, dlatego w tegorocznej edycji kampanii „Mamo, tato, wolę wodę!” organizator i partnerzy chcą zwrócić uwagę na szczególną rolę rodziców w procesie kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych. To właśnie mama i tata mają największy wpływ na dzieci i dlatego powinni być dla nich wzorem do naśladowania. Marta Żysko-Pałuba, psycholog dziecięcy, zwraca uwagę, że dzieci uczą się poprzez naśladownictwo. Podstawowym sposobem nabywania określonych nawyków przez dzieci jest powielanie obserwowanych zachowań najbliższych. W pierwszych latach życia jest to dominujący schemat zdobywania wiedzy i umiejętności. Rodzice stanowią dla dzieci absolutny autorytet i wzorzec do naśladowania, dlatego tak ważne jest by to właśnie oni - własnym przykładem - zachęcali dzieci do picia wody - mówi. Jeśli chcemy, żeby nasze dzieci nauczyły się zasad zdrowego odżywiania i stosowały je w późniejszym życiu musimy ich tego uczyć już od najmłodszych lat - dodaje dr n. med. Agnieszka Jarosz z Centrum Promocji Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Instytutu Żywności i Żywienia.


Woda jest nam niezbędna do życia, stanowi podstawowy składnik pokarmowy zarówno dla niemowląt, dzieci, jak i dorosłych. Zadbajmy o to, aby stała się podstawowym napojem dla wszystkich członków rodziny. Pamiętajmy, żeby nasze dzieci zawsze miały wodę w zasięgu ręki i własnym przykładem zachęcajmy je do regularnego jej picia - radzi dr Jarosz.

W ramach kampanii „Mamo, tato, wolę wodę” do przedszkoli w blisko 170 miejscowościach na terenie Polski trafi 1500 zestawów edukacyjnych zawierających materiały wprowadzające dzieci w świat wody. Podczas zajęć, których program został opracowany przez specjalistów, m.in. z zakresu żywienia, pedagogów, psychologów, a także fizyka i ekologa, dzieci będą miały okazję poznać zasady zdrowego odżywiania, dowiedzieć się więcej o właściwościach wody i jej zastosowaniu.

Realizując kampanię Żywiec Zdrój podpowiada rodzicom jak poprzez zabawę oraz własny przykład zachęcić dzieci
do picia wody. Zaplanowane w ramach programu działania mają jednocześnie uczyć i bawić. Bohaterem kampanii „Mamo, tato, wole wodę!” jest Zdrojek - sympatyczna wodna postać. Pod koniec sierpnia zostanie uruchomiona nowa strona internetowa - www.wolewode.pl - na której znajdzie się serwis dla dzieci z grami i zabawami oraz praktyczne porady dla rodziców.

Komentarze do: Dobry przykład plynie z góry!

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz