Szukaj

Korzyści zdrowotne z jedzenia kapusty

Wszyscy doskonale ją znamy, jemy w  różnych postaciach, czy to w sałatkach na surowo, poszatkowaną, kiszoną, czy w postaci bigosu, czy w naszych przepysznych polskich pierogach, krokietach, zasmażaną, podawaną na stół wigilijny również pod wieloma postaciami. Jest to jedno z naszych najbardziej popularnych polskich warzyw - kapusta.

Korzyści zdrowotne z jedzenia kapusty

Występuje w różnych wariantach kolorystycznych jak i w różnej formie. Od białej po czerwoną, o liściach gładkich i marszczonych. Poza jej walorami smakowymi możemy wymienić wiele korzyści zdrowotnych z racji zawartych w niej licznych składników odżywczych.

Składniki odżywcze zawarte w kapuście

Według USDA National Nutrient Database pół szklanki posiekanej kapusty (75g) zawiera jedynie 17 kalorii, 4 g węglowodanów (1g błonnika i 2g cukru) i 1g białka. Pół szklanki ugotowanej kapusty dostarcza nam 47% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Ponadto dostarcza 102% dziennego zapotrzebowania na witaminę K, 8% na mangan,  6% dzienniej dawki kwasu foliowego oraz w nieco mniejszych dawkach witaminę B6, wapń, potas i tiaminę.

Zawiera także:

  • przeciwutleniacze,
  • beta-karoten,
  • luteinę,
  • flawonoidy,
  • kwercetynę,
  • apigeninę,
  • zeaksantynę

Korzyści z jedzenia kapusty

  • spożywanie kapusty zmniejsza ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób serca, poprawia wygląd cery, zwiększa energię,
  • poprawia pracę mózgu i koncentrację, zapobiega chorobie Alzheimera i demencji,
  • pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi,
  • usuwa toksyny z organizmu,
  • niweluje kaca

Zobacz również:

Co więcej, wprowadzenie jej do codziennej diety daje ochronę przy radioterapii. Udowodniły to badania przeprowadzone w Georgetown, gdzie wystawiono szczury na śmiertelną dawkę promieniowania. Część z nich pozostała po tym bez leczenia, innym wstrzykiwano codziennie przez dwa tygodnie dawkę indolo-3-karbinolu (DIM) zawartego w kapuście. Szczury niepoddane leczeniu nie przeżyły, natomiast te poddane terapii w ponad 50% pozostały przy życiu. Takie samo badanie przeprowadzono na myszach, które jak się okazało po podawaniu DIM, miały wyższą liczbę krwinek białych i czerwonych oraz płytek krwi niż szczury. Trzeba tu dodać, ze przy radioterapii liczba owych krwinek i płytek często znacznie maleje.

DIM zapobiega również nowotworom, a powyższe badanie dowodzi, że jest w stanie również ochraniać zdrowe tkanki w trakcie walki z rakiem.

Inną substancją antyrakową zawartą w kapuście jest sulforafan, który nadaje jej nieco gorzkawego smaku i apigenina, która cudownym sposobem jest w stanie zmniejszyć rozmiar guza w złośliwej formie raka piersi, jak pokazują badania na Uniwersytecie w Missouri.

Według ostatnich badań The American Journal of Clinical Nutrition spożywanie pokarmów bogatych we flawonoidy zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby układu sercowo-naczyniowego, to samo się tyczy polifenoli - podobnie jak flawonoidów -  zawartych w kapuście.

Patrząc na wyżej wymienione korzyści wynikające z jedzenia kapusty, zważając na przysmaki, które z niej można sporządzić i mając na uwadze jej niską cenę oraz ogólną dostępność, powinniśmy wprowadzić ją czym prędzej do codziennej diety i cieszyć się wszystkimi jej dobrodziejstwami.

Aleksandra Duda

Komentarze do: Korzyści zdrowotne z jedzenia kapusty

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz