Szukaj

Karol Okrasa poleca jak przygotować zdrowe świąteczne potrawy

Święta to czas, kiedy często, w imię tradycji, rezygnujemy ze zdrowego żywienia i obarczamy serce nadmiernymi ilościami tłuszczu i cholesterolu. Przedstawiamy kilka rad, jak przygotować zdrowe świąteczne menu. Pomoże nam w tym Karol Okrasa1. Serce wymaga diety bogatej w tłuszcze nienasycone i błonnik, które redukują poziom „złego” cholesterolu2 we krwi.



Karol Okrasa poleca:

Świąteczna zupa z karpia

Składniki: 1,5 l wywaru rybnego z karpia, 180 g filetów z karpia
bez skóry, 3 pędy selera naciowego,
2 marchewki, 1 cukinia, 4 cebule dymki, 1 mała młoda kapusta, 1 cytryna, 2 liście laurowe, 1 g szafranu, 4 obrane pomidory, 150 ml białego wytrawnego wina,
1 pęczek świeżej kolendry, sól, pieprz, oliwa z oliwek.

Sposób wykonania:

• wszystkie warzywa kroimy w drobną kostkę

• na gorącej oliwie podsmażamy najpierw marchewkę, następnie dodajemy cebulę, bakłażana, cukinię, seler naciowy i listki laurowe

• podsmażamy bardzo delikatnie
bez koloru, dodajemy szafran i zalewamy wszystko białym winem

• kiedy wino odparuje, dodajemy pomidory, a kiedy się podduszą - młodą kapustę

• podduszone warzywa zalewamy przecedzonym przez sito wywarem rybnym; gotujemy na małym ogniu 10-15 minut, doprawiając solą i pieprzem

• filety z karpia marynujemy w soku z cytryny i układamy delikatnie w gotującej się zupie. Wszystko jeszcze raz zagotowujemy i podajemy posypane świeżą kolendrą

Świąteczne potrawy bazują na szkodliwych tłuszczach zwierzęcych, a słodkie desery dostarczają pustych kalorii3. Stosując się do poniższych rad, będziemy cieszyć się zdrowymi świętami. Przygotowując świąteczne menu zastąpmy niezdrowe składniki potraw ich wartościowymi odpowiednikami:

1. Przyrządzając sosy do świątecznych sałatek używajmy jogurtu. Jest zdrowszy od śmietany, ponieważ zawiera mniejsze ilości tłuszczu. Zastosujmy jogurt także do zagęszczenia sosów do potraw mięsnych.

Zobacz również:



2. Do smażenia świątecznego karpia, wykorzystajmy oliwę z oliwek. W przeciwieństwie do zwykłych olejów, jest bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, które pomagają redukować ilość „złego cholesterolu bez jednoczesnego obniżania poziomu „dobrego” cholesterolu4.

3. Świąteczne dania główne urozmaićmy zdrowymi dodatkami. Zastąpmy tradycyjne ziemniaki kaszą lub brązowym ryżem. Produkty te są bogate w błonnik, który wspomaga pracę jelit oraz obniża poziom „złego” cholesterolu.

4. Święta kojarzą się nam z aromatycznymi zapachami. Do przyprawienia sałatek i mięs używajmy ziół - bazylii, tymianku, kolendry. W przeciwieństwie do soli, zioła nie podnoszą ciśnienia krwi. Dzięki nim zyskamy zdrowe i pełne smaku potrawy.

5. Świąteczne menu to także ryby. Wzbogaćmy je o ryby morskie. Są one cennym źródłem kwasów omega 3, które obniżają poziom trójglicerydów i podwyższają frakcję korzystnego cholesterolu. Dzięki temu redukują ryzyko wystąpienia miażdżycy. Cholesterol razem z trójglicerydami i kwasami tłuszczowymi tworzy tak zwane lipidy, które stanowią część składową komórek. Należy pamiętać, że dieta sprzyjająca profilaktyce miażdżycy powinna cechować się niskim spożyciem nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu i soli, a wysokim spożyciem błonnika pokarmowego i witamin - podkreśla prof. Zbigniew Gaciong, ekspert programu „Serce na nowo”. Zdrowymi świątecznymi przekąskami są orzechy i migdały. Regularne spożywanie migdałów obniża ryzyko choroby niedokrwiennej serca.


6. Starajmy się, aby spożywanie posiłków nie stanowiło głównego punktu świąt, a było jedynie miłym i zdrowym dodatkiem. Spędzanie świąt w pozycji siedzącej powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej oraz podwyższa poziom cholesterolu. Największym sprzymierzeńcem zdrowego serca jest ruch. Nawet półgodzinny spacer poprawia trawienie i obniża ciśnienie krwi. Wysiłek fizyczny pomaga także redukować „zły" cholesterol. Rodzinny spacer będzie nie tylko miłą, ale także zdrową formą spędzania świątecznego czasu.

Adamed jako firma farmaceutyczna jest blisko pacjentów i wspiera ich w walce
z chorobą, dlatego angażuje się w kampanie i programy edukacyjne.

Celem programu „Serce na nowo” jest edukacja społeczeństwa na temat aktywności życiowej osób z chorobami układu krążenia, obalenie stereotypów na temat niezdolności osób
z dolegliwościami sercowo-naczyniowymi do prowadzenia aktywnego życia. Program pomaga również osobom z chorobami układu krążenia w dotarciu do specjalistów. Zwiększa szansę na powrót do aktywnego życia społecznego i zawodowego dzięki odpowiedniemu leczeniu, wspieranemu przez postępowanie niefarmakologiczne.

W ramach programu zrealizowano: raport „Mapa Polskiego Serca”, konkurs dla pracodawców „Firma z sercem” oraz bezpłatne konsultacje kardiologiczne na terenie całej Polski.

Wszystkie informacje na temat bieżących działań, publikacje specjalistyczne, porady i ciekawostki dla pacjentów są dostępne na stronie internetowej www.sercenanowo.pl

Organizator programu: polska firma farmaceutyczna Adamed. Patronat honorowy: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego, Polskie Towarzystwo Kardiologiczne. Patroni medialni: Radio VOX, Tina, Samo Zdrowie, Na Zdrowie, Manager Apteki, Świat Lekarza, Kurier Poranny, Gazeta Pomorska.

Przypisy:

1 Karol Okrasa - znany szef kuchni, pracował m.in. w Hotelu Jan III Sobieski i Bristolu, autor programu „Gotuj z Okrasą”; więcej przepisów na www.karolokrasa.pl.

2 „Zły” cholesterol  (LDL) - frakcja cholesterolu, która wbudowuje się w ściany naczyń tętniczych, powodując miażdżycę.

3 Puste kalorie - składniki pożywienia, które powodują krótkotrwały przyrost energii, nie prowadząc do jej efektywnego spalania w procesie przemiany materii.

4 „Dobry” cholesterol (HDL) - frakcja cholesterolu, która jest transportowana wraz z krwią ze ścian tętnic
do wątroby, gdzie ulega dalszym przemianom.

Komentarze do: Karol Okrasa poleca jak przygotować zdrowe świąteczne potrawy

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz