Szukaj

Jak powinna wyglądać dieta osób starszych?

W wieku starszym dochodzi do osłabienia podstawowej przemiany materii. Poza tym wraz z upływem czasu tracimy co raz większe ilości komórek nerwowych oraz tych, które wchodzą w skład narządów odpowiadających za produkcję różnego rodzaju enzymów oraz hormonów. Będąc w podeszłym wieku powinniśmy zwrócić większą uwagę na stosowaną dietę.



Dieta osoby starszej powinna opierać się na 5 posiłkach, tj. śniadaniu, drugim śniadaniu, obiedzie, podwieczorku i kolacji. Łącznie powinna zawierać około 2500 kcal.

Jak powinny wyglądać poszczególne posiłki?
  • Śniadanie – powinno być na tyle bogate, by pokrywało ¼ dobowego zapotrzebowania kalorycznego.
  • Drugie śniadanie i podwieczorek – te dwa posiłki powinny być raczej lekkie. Może to być jakaś przekąska i napój.
  • Obiad – każdy obiad powinien się składać z dwóch posiłków, zupy i drugiego dania. Poza tym istotne jest odpowiednie zrównoważenie posiłków. Należy spożywać mięso, ryby, nabiał, warzywa, owoce i napoje w zależności od potrzeb.
  • Kolacja – warto wiedzieć, że kolacja nie powinna być ciężkostrawna i obfita. Poza tym nie należy spożywać posiłku później, niż 2 godziny przed snem.
W diecie osób starszych obowiązkowo znaleźć się muszą warzywa i owoce. Są one źródłem minerałów, witamin i błonnika.

Jakie produkty należy jeść?
  • chude mleko i jego przetwory
  • ryby (2 razy w tygodniu)
  • chude mięso (głównie białe)
  • drobiowe i chude wędliny
  • owoce
  • warzywa
  • kompoty
  • dżemy niskosłodzone
  • soki warzywne i owocowe
  • ciemne pieczywo
  • ryż, kaszę
  • oleje roślinne i oliwę
  • masło roślinne
Których produktów lepiej unikać?

Zobacz również:


  • śmietany i jej przetworów
  • tłustych serów
  • tłustych mięs
  • podrobów
  • tłustych wędlin
  • zawiesistych zup zabielanych śmietaną
  • zbyt dużej ilości jaj (należy jeść 2-3 tygodniowo)
Warto wiedzieć, że zapotrzebowanie na składniki odżywcze nie ulega radykalnemu zmniejszeniu wraz z wiekiem. U osób starszych często obserwujemy zjawisko niedoboru podstawowych składników. Często wiąże się to z niedokładnym rozdrabnianiem pokarmów, gorszą już pracą układu pokarmowego oraz zmniejszeniem łaknienia.


Wraz z wiekiem aktywność fizyczna ulega stopniowemu zmniejszeniu. W takich sytuacjach konieczne jest obniżenie kaloryczności diety, gdyż w innym wypadku pojawią się dodatkowe kilogramy. Osoby starsze, zwłaszcza kobiety, często zmagają się z osteoporozą. Choć zapotrzebowanie na wapń jest takie same u osób starszych jak u młodych, to jednak proces przyswajania wapnia jest zdecydowanie mniejszy u ludzi w podeszłym wieku. Stąd też zachodzi konieczność dostarczania organizmowi odpowiednich ilości wapnia. Wapń znaleźć możemy w mleku i jego przetworach. W przypadku osób, które cierpią na nietolerancję laktozy, należy zastąpić mleko napojami mlecznymi fermentowanymi.

Jakie są najważniejsze zasady w diecie seniorów?

  • Kobiety, które ukończyły 60 rok życia powinny zwiększać dziennie spożycie wapnia do 1100 mg.
  • Osoby starsze powinny pamiętać o dostarczaniu witaminy D w diecie. Jej źródłem są tłuste ryby, tłuste mleko i tran.
  • W diecie osób starszych znaleźć się powinny również produkty bogate w witaminę C, E i beta-karoten. Niedobory takich witamin prowadzą do przyśpieszenia procesów starzenia się organizmu, przez co zwiększa się podatność na choroby takie jak nowotwory czy miażdżyca. Witamina C i beta karoten znajdują się w warzywach i owocach. Z kolei witaminę E znajdziemy w olejach roślinnych i margarynie.
  • Warto urozmaicać i uatrakcyjniać przyrządzane posiłki, gdyż pomoże to pobudzić osłabiony już apetyt.
  • Osoby starsze powinny zrezygnować ze spożywania potraw ciężkostrawnych.
  • Dodatkowo w diecie seniorów należy ograniczyć cukier i słodycze ze względu na obniżoną tolerancję glukozy w wieku starszym.

Komentarze do: Jak powinna wyglądać dieta osób starszych?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz