Szukaj

Jajka jako doskonałe źródło białka, minerałów i karotenoidów

W wielu kulturach jajka od wieków są spożywane na śniadanie i stanowią podstawowy składnik zdrowej diety, szczególnie gdy pochodzą ze zrównoważonych i stosujących naturalne metody uprawy źródeł. Pomimo, iż wcześniej jajka określano jako czynnik podnoszący cholesterol i przyczyniający się do choroby wieńcowej, to naukowcy postanowili bliżej przyjrzeć się temu, co możemy znaleźć w zwyczajnym jajku i co jest z tym związane.

Pozytywny wpływ na wzrok

Iowa Egg Council zwraca uwagę na fakt, iż żółtka jajka posiadają dwa ważne karotenoidy: luteinę i zeaksantynę zapobiegające nie tylko pogarszaniu się wzroku w związku z upływem lat, ale także zmniejszające ryzyko pogłębiania katarakty i zwyrodnienia plamki żółtej związanego ze starzeniem się. Ponadto, owe karotenoidy, które nadają żółtkom ich charakterystyczny kolor, pełnią rolę antyoksydantów w oku i chronią je przed wolnymi rodnikami, które mogą szkodzić różnym częściom siatkówki. Badania opublikowane w Journal of the American College of Nutrition w 2004 roku pokazują także, iż luteina i zeaksantyna znajdujące się w jajkach, są znacznie lepiej wykorzystywane przez nasze ciała niż te występujące w zielonych warzywach liściastych, np. szpinaku.

Zobacz również:

Źródło wysokogatunkowego białka i choliny

Kolejnym z powodów dla których jajka są korzystne dla naszego zdrowia jest zawartość białka – jedno ugotowane jajka ma w sobie ok. 6 gram tego ważnego składnika odżywczego. Dlatego też tak wielu kulturystów jada jajka regularnie. Zawarte w nich białko jest pełnowartościowe i posiada wartość 100 w wskaźniku wartości biologicznej, co oznacza, iż ma 8 wszystkich potrzebnych aminokwasów i w ten sposób czyni jajka idealnym źródłem białka dla dorastających dzieci oraz dorosłych. Wysoka zawartość białka sprawia także, że po spożyciu jajek nie odczuwamy tak szybko ponownego głodu. Dzięki temu jajka stanowią idealny posiłek na śniadanie, które zaspokoi i wzmocni nas na dłuższy czas.

Jajka są również jednym z najlepszych źródeł choliny, czyli witaminy B, która jest elementem lecytyny. Cholina jest niezbędna do funkcjonowania wszystkich komórek w ciele, w tym przenoszenia substancji odżywczych do komórek związanych z pamięcią. Dlatego też bezpośrednio wpływa na funkcje mózgowe. Co więcej, badania, które ukazały się w The FASEB Journal  stwierdzają, że kobiety z najwyższym poziomem poboru choliny zmniejszają o 24% ryzyko wystąpienia raka piersi.

Katarzyna Szuba

Komentarze do: Jajka jako doskonałe źródło białka, minerałów i karotenoidów

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz