Szukaj

Aktywnie i w dobrym humorze, czyli jak zdrowo przeżyć Święta

Świąteczne spotkania to okazja by wspólnie spędzić czas z rodziną, ciesząc się wyjątkową atmosferą i celebrując posiłki. Jednak biesiadowanie przy suto zastawionym stole, odwiedziny, podczas których nie wypada odmawiać kolejnych smakołyków i kilkudniowe lenistwo przed telewizorem skutkują często zmęczeniem i dolegliwościami zdrowotnymi. Wiele osób ma poczucie, że po Świętach potrzebuje odpoczynku bardziej, niż przed nimi.



Dlatego warto zadać sobie pytanie - jak w tym roku chciałbym spędzić Święta? I zastosować kilka prostych rad dotyczących aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania, by ten wyjątkowy czas był dla nas szansą na wypoczynek.

Przedświąteczna krzątanina, przygotowania do uroczystości i związany z tym stres powodują, że obiecujemy sobie „tym razem naprawdę odpocząć w Święta”. Czasochłonne gotowanie, porządki, godziny spędzone na zakupach w poszukiwaniu idealnych prezentów sprawiają, że pragniemy zaszyć się w domowym zaciszu i po prostu nic nie robić. Najczęściej zalegamy na kanapie, podjadając przez cały dzień smakołyki i po raz setny oglądamy te same filmy. Tak spędzone Święta sprzyjają przybieraniu na wadze, a co gorsze - męczą, zamiast regenerować.

Tymczasem wystarczy zadbać o to, by podczas Świąt, znalazł się także czas na inne rozrywki. Na pewno warto wybrać się na długi spacer,. Ruch na świeżym powietrzu poprawi nasze samopoczucie i usprawni pracę układu odpornościowego. Można zrezygnować z samochodu i w odwiedziny lub do kościoła iść pieszo.

Rodzinne wędrówki, czy zabawy na powietrzu: sanki, łyżwy, rzucanie śnieżkami, lepienie bałwana mogą przynieść wiele korzyści naszemu zdrowiu". - przekonuje Karolina Łąkowska, dietetyk Vitalia.pl - „Ukoją nerwy i poprawią nastrój dzięki endorfinom, które uwalniają się podczas wysiłku fizycznego, a także pomogą zwalczyć dolegliwości ze strony układu pokarmowego związane z przejedzeniem."

Zobacz również:



Aby uniknąć problemów z trawieniem, nie trzeba całkowicie rezygnować ze świątecznych tradycyjnych przysmaków. Warto jednak zmodyfikować nieco sposób przygotowywania posiłków, aby świąteczne smakołyki były nie tylko smaczne, ale też zdrowe:


  • Do ciast dodawaj 30% mniej cukru i nie dekoruj ciast lukrem, cukrem pudrem ani czekoladą

  • Ciasto podaj na stół pokrojone na małe kawałki i zjedz nie więcej niż 1-2 sztuki „dla towarzystwa”

  • Mięso i ryby przygotuj upieczone w folii w piekarniku (bez panierki), ugotuj na parze lub w wodzie; używaj ziół np. oregano, pieprzu cayenne lub tymianku

  • Przygotuj sałatki, surówki i warzywa na parze. Będą doskonałym dodatkiem do mięs, ale i „zapychaczem” żołądka

W tym roku zamierzam zdrowo spędzić Święta, stosując się do zaleceń mojej diety Smacznie Dopasowanej. Mam też w planach dużo ruchu, np. spacer z kijkami, a jeśli dopisze zimowa aura - kulig i... poranne odśnieżanie posesji." - mówi Rudi Schuberth. Artysta odchudza się przez Internet od kilku miesięcy, schudł już 37 kg i nie chce ryzykować utraty tego efektu. Dlatego planuje zastosować się do wskazówek dietetyków Vitalia.pl:

  • Próbuj wszystkiego po trochu - nie dokładaj sobie tego samego rodzaju potraw, których już próbowałaś i jedz małe porcje

  • Najadaj się do 70% sytości. Zawsze pozostawiaj miejsce na coś jeszcze, ale nie zapełniaj go.

  • Nie głodź się, bo gdy już zasiądziesz za stołem, głód spowoduje, że zjesz za dużo. Staraj się jeść 4-5 posiłków w ciągu dnia, zwłaszcza śniadanie i niezbyt obfity obiad. W ten sposób unikniesz wieczornego napadu głodu i zjesz mniej podczas świątecznej biesiady

  • Pij dużo niesłodzonych płynów, które na dłużej utrzymują uczucie sytości np.: herbaty bez cukru, wody mineralnej

  • Rusz się zza stołu! Półgodzinny wolny spacer to nawet 130 spalonych kcal

Komentarze do: Aktywnie i w dobrym humorze, czyli jak zdrowo przeżyć Święta

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz