Niektóre aberracje (nieprawidłowości) chromosomowe są szczególnie częste u diabetyków typu 2, cierpiących na powikłania naczyniowe - czy to w przypadku oczu (retinopatia cukrzycowa), nerek (nefropatia) czy serca (przede wszystkim zawał). Odkrycie to może częściowo wyjaśnić wzrost śmiertelności na raka u tych właśnie pacjentów. Takie są najnowsze ustalenia francusko-brytyjsko-katarskiego zespołu naukowców, kierowanego przez prof. Froguela.

Wyniki tych badań opublikowane zostały 14 lipca na stronie internetowej czasopisma Nature Genetics.

Obecnie na świecie jest 200 milionów chorych na cukrzycę, a jeden na trzech diabetyków cierpi na powikłania naczyniowe lub nerwowe. Dlatego też tak wiele badań poświęconych zostało właśnie cukrzycy, a naukowcy zawsze żywo interesują się publikacjami, które mogą mieć związek z tą chorobą.

Tak też było w przypadku dwóch publikacji zamieszczonych w Nature Genetics w 2012 roku. Dotyczyły one klonalnych nieprawidłowości chromosomowych w mozaice genetycznej (MCA), określenia wskazującego, że nieprawidłowości te występują tylko w niektórych komórkach lub niektórych tkankach chorego, co oznacza, że zostały one nabyte w trakcie jego życia.

Tego typu nieprawidłowości chromosomowe występują w jądrach komórek krwi lub śliny u niektórych starzejących się osób. Ich obecność wskazuje na zwiększone ryzyko zachorowania na nowotwory, w szczególności na raka krwi.

- Częstotliwość występowania MCA jest znikoma u osób poniżej 50 lat, dotyka natomiast około 2% osób w wieku powyżej 70 lat, w których powoduje dziesięciokrotny wzrost ryzyka nowotworów, zwłaszcza hematologicznych - podano w komunikacie Centre national de la recherche scientifique (CNRS).

Należy wiedzieć, że cukrzyca typu 2 przyspiesza starzenie się organizmu i jest odpowiedzialna za związane z tym zjawiskiem patologie. W szczególności zwiększa, i to istotnie, ryzyko zachorowania na białaczkę.

Dlatego zespół prof. Philippe'a Froguela, od lat badający tę chorobę, zadał sobie pytanie: czy cukrzyca typu 2 nie powoduje, podobnie jak starość, występowania nieprawidłowości chromosomowych typu MCA w komórkach krwi. Badacze przeanalizowali genomy 7 437 osób w wieku powyżej 50 lat (w tym 2 208 pacjentów z cukrzycą typu 2) za pomocą mikromacierzy DNA.

Rezultaty eksperymentu wykazały, że częstotliwość występowania aberracji typu MCA jest czterokrotnie wyższa u osób chorych na cukrzycę typu 2 niż u osób z grupy kontrolnej. Ponadto, naukowcy potwierdzili znaczący wpływ wieku na obecność nieprawidłowości MCA.

Ściślej rzecz biorąc, badacze wykazali, że u diabetyków typu 2, będących jednocześnie nosicielami aberracji typu MCA, występowała cięższa postać choroby, której towarzyszyły powikłania naczyniowe.

- Obecność pewnych nieprawidłowości chromosomalnych typu MCA może więc częściowo wyjaśnić wysoką zachorowalność na raka w cukrzycy typu 2 -  powiedział prof. Philippe Froguel, który już rozważa implikacje kliniczne tego odkrycia: pacjentom z ciężką cukrzycą można zaoferować analizę genetyczną MCA w celu wykrycia wszelkich ewentualnych zmian przedrakowych.

Komentarze do: Ryzyko zachorowania na raka związane z cukrzycą typu 2 zostało częściowo wyjaśnione