Szukaj

"Nie zamykaj oczu na HIV" - o wirusie w języku migowym

Podziel się
Komentarze0

Fundacja Między Uszami rozpoczyna kampanię, dzięki której osoby niesłyszące będą miały lepszy dostęp do wiedzy o HIV. W ramach projektu powstanie m.in. pierwszy w Polsce słowniczek migowy o HIV/AIDS.


Zasób słów, nazw własnych i metafor dotyczących HIV jest w języku migowym dużo uboższy, niż w mówionym
i pisanym języku polskim. Dlatego chcemy przedstawić niesłyszącym te ważne informacje w sposób najbardziej dla nich zrozumiały
– mówi Tomasz Mazurek z Między Uszami, krakowskiej Fundacji Rozwoju Edukacji Niesłyszących im. Marka Mazurka.

To niezwykle istotne zadanie, bo liczba nowo wykrytych przypadków HIV wciąż rośnie. W zeszłym roku o zakażeniu dowiedziało się w Polsce 1300 osób (absolutny rekord w polskiej historii epidemii). Z niepełnych jeszcze danych NIZP PZH wynika, że w tym roku będzie podobnie. Eksperci są zgodni: kluczem do walki z HIV jest edukacja. Szczególnie niestandardowa. A finansowany z grantu otrzymanego przez Fundację Między Uszami w konkursie Pozytywnie Otwarci projekt Nie zamykaj oczu na HIV to pierwsza taka kampania skierowana wyłącznie do niesłyszących.

W ramach projektu „Nie zamykaj oczu na HIV” powstaje seria klipów edukacyjnych na temat genezy i charakterystyki HIV/AIDS, zagrożenia wirusem, metod i skutków leczenia, sposobów profilaktyki i konieczności badań kontrolnych. Powstanie również krótki film fabularny, w którym zagrają osoby głuche, posługujące się czystym PJM (Polski Język Migowy). Ciekawie i niekonwencjonalnie, a nawet nieco prowokująco przedstawiona historia ma ustrzec młodych niesłyszących przed niebezpiecznymi zachowaniami seksualnymi.

Zobacz również:



Filmy prezentowane są przez lektora w PJM równolegle z tekstem w dole ekranu. Ich treść merytoryczna była konsultowana z psychologiem i surdopedagogiem, czyli osobą pracującą na co dzień z niesłyszącymi. Klipy i film znajdują się na stronie projektu – www.cichykochanek.pl, na portalach YouTube i Vimeo a także na platformie Edukacja Między Uszami połączonej ze stroną Fundacji Między Uszami. Na platformie można znaleźć także dodatkowe informacje w formie tekstu oraz w systemie Sign Writing.


Dodatkowym rezultatem projektu jest w pełni profesjonalna reklamówka społeczna przystosowana do emisji telewizyjnej, która w oryginalny sposób zwraca uwagę na problematykę HIV/AIDS. Klip reklamowy powstał dzięki pomocy agencji reklamowej Opus B oraz studia filmowego Mojo Films. Promocja filmów i platformy edukacyjnej jest i będzie prowadzona w placówkach oraz gabinetach zajmujących się zarówno osobami niesłyszącymi, jak i szeroko pojętą tematyką HIV.

- Ukoronowaniem projektu Nie zamykaj oczu na HIV będzie stworzenie migowego słowniczka HIV, którego głównym celem będzie ujednolicenie znaków migowych dotyczących zagadnień związanych z tematyką wirusa. Słownik będzie zawierać zapis znaków w systemie Sign Writing. Słowniki planujemy dystrybuować do szkół podstawowych i średnich dla młodzieży niesłyszącej – dodaje Tomasz Mazurek.

- Docieranie do osób mających utrudniony dostęp do wiedzy o HIV jest wyjątkowo szczytną ideą. Szacuje się, że w Polsce niesłyszących i niedosłyszących jest ok. 900 000 osób. Kampania Nie zamykaj oczu na HIV odgrywa znaczącą rolę nie tylko w promocji profilaktyki i wczesnej diagnostyki wirusa wśród nich, ale zwraca uwagę reszty społeczeństwa na ich problemy związane z rosnącą liczbą nowo wykrytych zakażeń HIV - powiedział Michał Kaźmierski, dyrektor generalny Gilead Sciences Poland, firmy, która w ubiegłym roku przekazała 185 tysięcy złotych na granty w konkursie Pozytywnie Otwarci.

***
Celem Programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu Pozytywnie Otwarci organizowany jest Konkurs dla instytucji i osób, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m. st. Warszawy, Wojewoda Mazowiecki, Krajowe Centrum ds. AIDS, Służba Zdrowia, Wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences.

Komentarze do: "Nie zamykaj oczu na HIV" - o wirusie w języku migowym

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz