Szukaj

Witamina B6

Witamina B6 jest jedną z witamin z grupy B i jedną z kluczowych witamin w organizmie, biorącą udział we wszystkich reakcjach chemicznych. W ramach witaminy B6 możemy wymienić następujące związki pirydynowe: pirydoksynę, pirydoksal oraz pirydoksaminę. Witamina B6 jest witaminą rozpuszczalną w wodzie.

Witamina B6

Witamina B6 jest potrzebna do przemiany białka, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i zamiany tryptofanu na witaminę B3. Bierze udział w tworzeniu hormonów, enzymów, hemoglobiny i prostaglandynu. Oprócz tego, witamina B6 jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i odporność organizmu poprzez produkcję przeciwciał. W swojej aktywnej postaci, czyli 5-fosforanie pirydoksalu stanowi koenzym w wielu enzymowych reakcjach w kwasie aminowym oraz glukozie i metabolizmie lipidów.

Zapotrzebowanie i źródła witaminy B6

Zapotrzebowanie na witaminę B6

Dzienna dawka zapotrzebowania na witaminę B6 jest różna, w zależności od płci i grupy wiekowej. Dla dzieci w wieku 0,5-3 lat wynosi 0,5 mg dziennie, w przedziale 4-6 zalecana dawka to 0,6 mg, a w przedziale 7-9 jest to 1 mg. Chłopcy i dziewczęta w wieku 10-12 lat potrzebują 1,2 mg witaminy B6 dziennie, w wieku 13-18 - 1,3 mg/dzień (dziewczęta w wieku 13-18 - 1,2).

U osób dorosłych wymagane jest także 1,3 mg witaminy B6 dziennie, a u osób po 50 w zależności od płci: kobiety potrzebują ok. 1,5 mg, a mężczyźni 1,7 mg witaminy B6. Dla kobiet w ciąży i karmiących piersią to zapotrzebowanie rośnie do 1,9 mg dziennie. Zapotrzebowanie na witaminę B6 może też wzrosnąć w przypadku diety wysokobiałkowej.

Zobacz również:

Źródła witaminy B6

Witaminę B6 możemy znaleźć w różnego typu produktach spożywczych. Najbogatszymi w witaminę B6 pokarmami są kasza gryczana, drożdże, wątroba, mięso wołowe, wieprzowina, ziemniaki oraz pistacje. Jednakże, warto pamiętać o tym, że w przypadku mrożenia lub gotowania ww. produkty mogą stracić nawet połowę zawartości witaminy B6.

Niedobór i nadmiar witaminy B6

Niedobór witaminy B6

Niedobór witaminy B6 może wywołać szereg niepożądanych skutków w organizmie. Może wywołać objawy psychiczne, takie jak depresja, apatia oraz bezsenność. Do objawów fizycznych braku witaminy B6 zaliczamy stany zapalne, niedokrwistość, odruchy wymiotne, kamicę nerkową, może też powodować miażdżycę.

Dodatkowo, braki pirodyksyny w organizmie mogą zwiększyć ryzyko powstania choroby nowotworowej bądź obniżenie sprawności myślowej. Na te choroby są najbardziej narażone dzieci i osoby w podeszłym wieku - generalnie rzecz biorąc, nawet pomimo diety ubogiej w pirodoksynę ciężko zachorować na awitaminozę, gdyż organizm sam uzupełnia braki w witaminie B6 poprzez drobnoustroje żyjące w przewodzie pokarmowym, które ją syntetyzują.

Nadmiar witaminy B6

Przedawkowanie witaminy B6 także wiąże się z negatywnymi konsekwencjami. Wielokrotne przyjmowanie w dużych dawkach może spowodować uszkodzenie bądź zaburzenia w funkcjonowaniu nerwów obwodowych, które zanikają od razu po zaprzestaniu nadmiernej suplementacji. W dodatku, konsekwencje uboczne są widoczne jedynie w przypadku zażywania witaminy B6 w formie pirydoksyny.

Pozytywne skutki zażywania witaminy B6

Witamina B6 zapewnia kontrolę poziomu aminokwasów w organizmie, co powoduje obniżenie ryzyka zachorowań na choroby serca i zawałów. Bierze też udział w procesie produkcji i podtrzymywania neuroprzekaźników, odpowiedzialnych za przesyłanie informacji między komórkami mózgowymi.

Zalecane też jest, by kobiety w ciąży zażywały sporo tejże witaminy, gdyż odpowiedni jej poziom u kobiety w ciąży zmniejsza objawy porannych mdłości. Oprócz tego, B6 zmniejsza objawy i skutki zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS) oraz depresji związanej z porodem bądź terapią hormonalną.

Autor: Sebastian Miętka

Komentarze do: Witamina B6

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz