Fińscy badacze odkryli jak emocje wyrażane są fizycznie

Nowe badania, opublikowane w czasopiśmie Proceedings of The National Academy of Sciences of The United States of America (PNAS), dają solidną podstawę do zrozumienia, jak nasze ciała reagują fizycznie na różne stany emocjonalne. Naukowcy z Uniwersytetu Aalto w Finlandii, odkryli, że ludzie ciało różnie świeci się na mapie ciepła dla każdego rodzaju emocji. Ilustruje to po raz pierwszy rolę emocji w zdrowiu fizycznym.

Zgodnie z badaniem, kiedy człowiek jest zły, górna połowa jego lub jej ciała, z najważniejszymi organami i na całej długości ramion, doświadcza największych doznań cielesnych. Z drugiej strony, osoby z depresją, nie doznają istotnych odczuć cielesnych i odczuwają spadek czucia od pasa w dół i wzdłuż ramion. Szczęśliwe osoby, jak łatwo sobie wyobrazić, odczuwają ogólne ciepło w całym swoim ciele.
W badaniu przyglądano się związkom pomiędzy emocjami i doznaniami fizycznymi. Do tej pory studia zawierają dane ponad 700 osób, głównie ze Skandynawii i Tajwanu. Każdy z uczestników wypełniał kwestionariusz on-line, który zawierał obrazy ludzkiej sylwetki. Na podstawie codziennych przeżyć, poproszono uczestników o zakreślenie odczuć, jakich doznają w różnych stanach emocjonalnych, poprzez odpowiednie zamalowanie ich na tych obrazach.

Po zebraniu wszystkich danych, zespół z Aalto ułożył wykres ilustrujący zmiany, które ludzkie ciało doświadcza podczas szczęścia, smutku, zaskoczenia, lęku oraz miłości. Na tej podstawie stwierdzono, że pewne zmiany w organizmie są bezpośrednio związane z pewnymi emocjami i indywidualne rozpoznanie tych zmian cielesnych może dodatkowo wpłynąć na świadome doznania emocjonalne.

Wyniki opublikowane przez Aalo mówią, że: „Emocje regulują nie tylko naszą psychikę, ale również stan naszego ciała... Przygotowują nas na szybkie reakcje na zagrożenia, ale również na przyjemne interakcje społeczne występujące w środowisku. Odkrycia mają poważne konsekwencje dla naszego rozumienia funkcji emocji i ich bazy cielesnej.”

Doznania cielesne kierowane emocjami są głęboko zakorzenione w ludzkiej biologii

Wyniki badań ujawniają również coś niezwykłego o ludzkiej naturze i biologii - przede wszystkim to, że wszyscy ludzie mają wspólną fizjologię, jeśli chodzi o to, jak nasze emocje wpływają na nasze stany fizyczne. Zarówno uczestnicy badania z Europy Zachodniej, jak i Azji Wschodniej, doświadczyli tych samych zmian fizycznych, co wskazuje na biologiczne podstawy tego, jak nasz organizm reaguje na emocje. Jak podkreślają badacze: „Wzorce odczuć były... spójne w różnych kulturach Europy Zachodniej i Azji Wschodniej, co podkreśla, że emocje i odpowiadające im wzorce odczuć cielesnych mają podstawę biologiczną.”

Mając to na uwadze, naukowcy mają nadzieję wykorzystać te odkrycia, aby lepiej zrozumieć zaburzenia nastroju, takie jak lęk czy depresja, z których oba mają własne odrębne fizyczne przejawy. Poprzez zmapowanie typowych ścieżek, przez które wywoływane są odczucia fizyczne w powiązaniu z emocjami, naukowcy pewnego dnia mogą być w stanie ustalić stałe biowskaźniki, poprzez które będą lepiej identyfikować i oceniać zaburzenia emocjonalne.

Komentarze do: Fińscy badacze odkryli jak emocje wyrażane są fizycznie