Szukaj

Żółtko jajka na zdrowie

Amerykańscy naukowcy rzucają nowe światło na wartości odżywcze jajek, a w szczególności na wartości odżywcze żółtka. Osobom mającym problemy z nadwagą, ze zbyt wysokim stężeniem trójglicerydów we krwi, z niskim poziomem dobrego cholesterolu HDL, z wysokim ciśnieniem lub z hiperglikemią, często zaleca się wyeliminowanie z codziennej diety niektórych produktów, w tym jajek.



Tymczasem z najnowszych badań wynika, że jedzenie jaj, a w szczególności żółtek, obniża poziom „złego” (LDL), a podwyższa poziom „dobrego” (HDL) cholesterolu we krwi.

Okazuje się, że jajka zawierają mniej „złego” cholesterolu i więcej witaminy D niż zwykło się uważać. Jedno jajko stanowi źródło aż 13 niezbędnych do życia witamin i minerałów, w tym tych rzadko spotykanych w innych produktach żywnościowych, np. witaminy D oraz choliny.

Wiele z tych składników odżywczych znajduje się w żółtku, jak luteina i zeaksantyna, przeciwutleniacze zapobiegające chorobom oczu. Co więcej, badania wykazują, że żółtko może być lepszym ich źródłem niż suplementy diety.

Jedzenie jajek, szczególnie na śniadanie, pomaga również utrzymać prawidłową masę ciała. Jak wykazały badania, jajka dostarczają wysokiej jakości białka, które powoduje, że dłużej czujemy się najedzeni i pełni energii, dzięki czemu zjadamy mniej w ciągu dnia.


Żółtko czy całe jajko?

Ocenia się, iż 34% obywateli USA cierpi z powodu syndromu metabolicznego, który oznacza powiązanie co najmniej trzech z wymienionych tutaj czynników ryzyka: szeroki obwód pasa, wysokie ciśnienie krwi, niski cholesterol HDL, wysokie trójglicerydy, wysoki poziom cukru we krwi.

Ludzie ci są wyjątkowo silnie zagrożeni pojawieniem się cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych. Lata badań na polu dietetyki i cholesterolu w diecie, doprowadziły do zalecania unikania niektórych typów pokarmów, takich jak jajka.

Ale ostatnie prace, opisane w przeglądzie Metabolism sugerują, że spożywanie całych jajek w diecie odchudzającej może mieć pozytywny wpływ na profil lipoproteinowy u ludzi zmagających się z syndromem metabolicznym.

Badanie to przeprowadzono na grupie osób w średnim wieku. Wszyscy cierpieli na syndrom metaboliczny. Naukowcy poprosili ich o zjadanie codziennie bądź trzech całych jajek, bądź ich ekwiwalentu w postaci substytutu, w ramach diety odchudzającej.

Okazało się, iż mimo tego, że uczestnicy zjadający całe jajka spożywali więcej cholesterolu (aż 2 razy więcej) niż na początku badania, naukowcy nie zaobserwowali negatywnego efektu na całkowity poziom cholesterolu we krwi, ani na poziom cholesterolu LDL po 12 tygodniach takiej diety.

Co więcej, u wszystkich uczestników poprawił się profil tłuszczów w osoczu krwi (spadek trójglicerydów, wzrost HDL).

Prof. Maria Luz Fernandez z University of Connecticut, autorka badania, mówi: jedzenie jajek było związane z większymi korzyściami zdrowotnymi u tych ludzi z grupy wysokiego ryzyka.



Komentarze do: Żółtko jajka na zdrowie

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz