Szukaj

Surowe owoce nie obniżają ciśnienia krwi?

Osoby, które jedzą wiele surowych owoców lub piją z nich sok, niekoniecznie obniżają u siebie w ten sposób ciśnienie krwi, jak wykazały wyniki najnowszych badań. Nieco bardziej dokładne, ściślejsze badania pokazały, iż spożywanie owoców i warzyw może okresowo wpłynąć na obniżenie ciśnienia krwi, ale konkretna rola owoców w tym mechanizmie pozostaje zagadką.



Według doktor Lindy Oude-Griep z Imperial College London School of Public Health, nie ma więc stuprocentowej pewności, czy rzeczywiście jedzenie owoców wpływa na ciśnienie krwi.

Próba badawcza obejmowała 4 680 kobiet i mężczyzn w średnim wieku z krajów takich jak: USA, Japonia, Chiny, Wielka Brytania.

Uczestnicy badania musieli wyjawić, co spożywali 2 dni przed ankietą, pobrano od nich próbki krwi i cały proces powtórzono 3 tygodnie później. Średnie ciśnienie ich krwi oscylowało wokół granicy 120/80, określanej jako norma, jednak osoby z wyższym ciśnienie również brały udział w badaniu.

Naukowcy ocenili konsumpcję owoców i soków w gramach na 1000 kalorii spożytego jedzenia.

Zobacz również:



Uczestnicy ze Stanów Zjednoczonych spożywali około 52 gramów na 1000 kalorii, co można porównać do połówki jabłka. Najwyższe spożycie owoców odnotowano w Chinach, gdzie wynosiło ono 68 gramów (sok z owoców w krajach azjatyckich nie jest zbyt często spożywany).

Dla wszystkich grup ogółem nie zaobserwowano związków miedzy ciśnieniem krwi a konsumpcją owoców. Dla Japończyków i Chińczyków wyniki jednak ulegały delikatnej zmianie, a poziom ciśnienia u badanych był wyższy.

Próba badawcza prowadzona była na stosunkowo niewielkiej liczbie osób, więc wyniki nie są w pełni miarodajne i pozostawia to furtkę do kolejnych badań.

Wyniki poprzednich badań wykazały, iż wpływ na zmniejszenie ciśnienia krwi mogą mieć style i wzorce żywieniowe.

Statystycznie osoby spożywające owoce to częściej kobiety, osoby starsze, lepiej wykształcone, przeważnie unikające papierosów oraz alkoholu, przestrzegające zdrowych diet.

Ludzie spożywający dużą ilość owoców dostarczają swojemu organizmowi witaminę C, potas, magnez oraz błonnik.

Większość naukowców i lekarzy nie wierzy, iż spożywanie owoców samo w sobie może mieć wyraźny wpływ na obniżenie ciśnienia krwi. Ale utrzymywanie zdrowej wagi czy też schudnięcie pozwala na obniżenie ciśnienia krwi, a jedzenie większej ilości owoców i warzyw to część tego skomplikowanego procesu.


Komentarze do: Surowe owoce nie obniżają ciśnienia krwi?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz