Szukaj

Nie, nie ma cudownego leku na raka

Mimo postępów w medycynie, rak w dalszym ciągu pozostaje najbardziej zabójczą chorobą na świecie. Rak piersi jest najpowszechniejszy u kobiet, a rak prostaty u mężczyzn. Słowo „rak” budzi dziś więc wielki strach: w naszym pojęciu, jest to synonim śmierci. Fakt jest taki, że nowotwór może dotknąć każdego z nas, w każdym momencie życia.



Jego niezliczone przyczyny są jeszcze słabo poznane, a według psychologów, najbardziej przeraża nas właśnie to, czego nie znamy.

Z tego względu wokół raka narosło wiele mitów. Od czasu do czasu pojawiają się też plotki na temat jakiegoś niezwykłego produktu mającego właściwości antynowotworowe.

Wystarczy wpisać „dieta na raka” w wyszukiwarkę, aby znaleźć imponujące listy „przeciwnowotworowych” produktów pokarmowych: olej z oliwek, ryby, cebula, czosnek, etc. Zresztą, wszystkie media biorą w tym udział, nie tylko internet.

Niezliczone emisje radiowe i telewizyjne lansują produkty pokarmowe albo nawet niesprawdzone terapie jako remedium na niektóre rodzaje raka. Tak też się stało ostatnio w telewizji amerykańskiej, która wemitowała program wychwalający zalety flawonoidów z endywii i kwasów omega-3, które rzekomo ograniczają ryzyko raka jajnika o 75%!

Zobacz również:



Naukowcy zareagowali natychmiast, publikując artykuł w Nutrition and Cancer, o znamiennym tytule: Nie istnieje cudowny pokram przeciwko rakowi.

- Nie ma więc tak naprawdę powodu, aby biec do sklepu na złamanie karku, aby wykupić tam wszystkie zapasy ryb i endywii – piszą autorzy. – Rzeczywistość jest zupełnie inna. Flawonoidy i omega-3 mają prawdziwe działanie antynowotworowe, ale in vitro. Czyli działają na komórki wyhodowane w laboratorium. Żadne poważne badania naukowe nie pozwoliły jednak potwierdzić tego efektu in vivo – czyli na człowieku.

Innymi słowy, niektóre media mają tendencję do wyciągania przedwczesnych wniosków na temat rzekomych zalet niektórych produktów, nie czekając na ich potwierdzenie w badaniach naukowych u człowieka.

Zdaniem autorów, niektórzy dziennikarze posługują się wstępnymi informacjami naukowymi jako narzędziem marketingu. Celem publikacji w Nutrition and Cancer jest uwrażliwienie ludzi, aby nie wierzyli bezkrytycznie twierdzeniom rozpowszechnianym przez media w temacie żywności przeciwnowotworowej.

Poza tym, zdrowy styl życia nie ogranicza się tylko do diety, ale oznacza także regularną aktywność fizyczną.

Komentarze do: Nie, nie ma cudownego leku na raka

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz