Szukaj

Jedzenie bogate w żelazo chroni przed anemią i demencją

Badanie opublikowane w Neurology sugeruje, iż niskie poziomy żelaza we krwi i anemia wiążą się z większym ryzykiem demencji. Do anemii dochodzi, kiedy we krwi spada liczba czerwonych krwinek albo stężenie hemoglobiny. Naukowcy z University of California, San Francisco oraz z American Academy of Neurology, przyjrzeli się ponad 2 500 dorosłych w wieku od 70 do 79 lat.



Badanie Health, Aging and Body Composition trwało 11 lat i wymagało od uczestników poddawania się testom na myślenie i na pamięć.

Na samym początku żaden z badanych nie miał demencji, ale 393 osoby zdiagnozowano z anemią. Kolejne 445 osób zachorowało na anemię w trakcie trwania badania.

Naukowcy obliczyli, że pacjenci z anemią byli o 41% bardziej zagrożeni rozwojem demencji niż pacjenci zdrowi. Powiązanie to utrzymało się nawet wtedy, kiedy przeanalizowano wiek, płeć, rasę oraz wykształcenie uczestników.

Kristin Yaffe, autorka badania z University of California, San Francisco mówi: - Istnieje wiele wyjaśnień, dlaczego anemia może się wiązać z demencją. Anemia może być po prostu oznaką generalnie słabego zdrowia. Niskie poziomy tlenu w organizmie, które wynikają z anemii, mogą także mieć tutaj znaczenie. Brak tlenu w mózgu redukuje pamięć oraz zdolności myślenia, jak wykazały liczne badania. Może też przyczyniać się do wymierania neuronów.

Zobacz również:



Ponad 3 mln ludzi w USA ma anemię. Niedokrwistość z niedoboru żelaza to najpowszechniejsza postać anemii. Pojawia się, kiedy ciało nie ma wystarczającej ilości tego pierwiastka, aby produkować hemoglobinę.

Jedzenie bogate w żelazo może zapobiec tej niedokrwistości.

Najlepszym źródłem żelaza jest:

- mięso, przede wszystkim czerwone, takie jak wołowina i wątroba;

- indyk;

- kurczak;

- wieprzowina;

- ryby;

- szpinak;

- tofu;

- ciemnozielone warzywa liściaste;

- groszek, soczewica, czarna, czerwona, biała fasola, soja, ciecierzyca;

- suszone owoce, takie jak morele, śliwki i rodzynki;

- sok śliwkowy;

- wzbogacony żelazem chleb;

- wzbogacone żelazem płatki zbożowe.

Komentarze do: Jedzenie bogate w żelazo chroni przed anemią i demencją

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz