Szukaj

Dieta cud? Nie kuś sam siebie, pozbądź się jedzenia z pola widzenia

Najnowsze badania wykazały, że ludzie, którzy są w stanie oprzeć się jedzeniu, widząc, czując bądź myśląc o czymś smacznym - chudną najszybciej. Udowodnili także, że kluczem do sukcesu może być prowadzenie dziennika odżywiania.



Wyniki obszernych badań prowadzonych na ponad 100 osobach będących na diecie wykazały, że osoby potrafiące powstrzymać się od jedzenia, np. czując zapach świeżego pieczywa, tracą na wadze najwięcej. Przewodzący badaniom Patrick O’Neil, profesor i dyrektor Centrum Zarządzania Wagą na Uniwersytecie Medycznym w południowej Karolinie, zastanawiał się jednak, co następuje najpierw: utrata wagi czy też zdolność samokontroli i powstrzymania się przed zjedzeniem „dań zabronionych”?

- Ludzie, którzy szybciej tracą na wadze, najczęściej okazują się tzw. „hedonic hunger” (tj. osoby jedzące więcej dlatego, że sprawia im to przyjemność, nie dlatego, iż domaga się tego ich organizm - przyp. tłum.) - powiedział O’Neil. Dodał także, że istnieje możliwość, iż szybki spadek wagi może być skutkiem ubocznym walki z ową przypadłością.

Grupa badaczy z O’Neilem na czele orzekła jednogłośnie, że pozbycie się niezdrowej żywności z pola widzenia, a także wyrzucenie myśli o niej z umysłu może stać się kluczem do osiągnięcia sukcesu. Innymi słowy, ludzie walczący z objadaniem się dla przyjemności, powinni wyczyścić swoje otoczenie z obecności niezdrowej żywności, która szybko może przemienić się w niechciane: tłuszcz, cukier i kalorie.

- Zmiana konkretnych zachowań może naprawdę dużo zdziałać - powiedział O’Neil w trakcie rozmowy telefonicznej - Nie wystarczy powiedzieć jedynie: jedz mniej, więcej ćwicz. Są także inne, konkretne czynności, które możemy wykonać, by ułatwić sobie odchudzanie.

Grupa badaczy przebadała 111 otyłych kobiet oraz mężczyzn w wieku 25 - 65 lat, których BMI osiągnęło wynik (indeks masy ciała) około 31. Otyłość zostaje potwierdzona medycznie w chwili, w której BMI konkretnej osoby przekroczy 30. 

Zobacz również:

Badanie zostało sfinansowane przez Weight Warchers (Strażnicy wagi). Wszystkie osoby zaangażowane w badanie przystąpiły do programu Strażników Wagi, który składał się ze spotkań grupowych, regularnego ważenia, prowadzenia dzienników żywienia, a także zastępowania złych nawyków żywieniowych zdrowym jedzeniem, które pozwalało kontrolować ilość spożywanych tłuszczy oraz węglowodanów.

Osoby biorące udział w badaniu przed przystąpieniem do trzymiesięcznego programu wypełniały specjalne kwestionariusze. Jeden z nich - Power of Food Scales, wymagał wypowiedzenia się  w kwestiach: „Kiedy tylko zobaczę bądź poczuję zapach moich ulubionych potraw od razu chcę je zjeść.” tudzież „Zaraz przed spróbowaniem ulubionej potrawy, czuję silne, pełne ekscytacji oczekiwanie.”

Drugi kwestionariusz obejmował pytania dotyczące zachowań, które powinny pomóc w nauce kontrolowania nawyków żywieniowych. Badani mieli powiedzieć, jak odnoszą się do konkretnych z nich. Dobrym przykładem takowych są: zostawianie odrobiny jedzenia na talerzu, spożywanie świeżych, surowych warzyw w ramach przekąsek bądź odmawianie sobie jedzenia. Osoby, które odpowiedziały tak na wszystkie trzy pytania, potwierdzały swoje opinie zdaniami: „Zwracam szczególną uwagę na ilość jedzenia, jaką spożywam.”, „Skupiam się na rodzaju i ilości spożywanego jedzenia.”, „Zjadam jedno lub dwa surowe warzywa w ramach przekąsek.” Zaobserwowano jednak, że tendencja taka przyczynia się do znacznie wolniejszej utraty kilogramów.

Wszystkie badane osoby były zachęcane do prowadzenia dziennika oraz uczęszczania na co tygodniowe spotkania.

Program okazał się skuteczny. W innych badaniach naukowcy wykazali, że program Weight Watchers jest jednym z najskuteczniejszych, komercyjnych programów promujących redukcję wagi. W ciągu 12 tygodni, 111 chętnych do udziału w badaniu straciło na wadze ponad 4 kg. - Redukcja wagi o około 5% została zaobserwowana u 42% badanych osób -  zauważyli naukowcy w swoim artykule, który ukazał się w czasopiśmie Eating Behaviors. Po 12 tygodniach osoby biorące udział w programie wypełnili zbliżone do poprzednich kwestionariusze.

- Obniżenie hedonicznego głodu wiązało się z największą utratą wagi - zaobserwował zespół O’Neila.

- Dodam jeszcze, że nasze badanie jest pierwszym, zajmującym się kwestią powiązania pomiędzy zjawiskami hedonicznego głodu oraz programu utraty wagi, a także efektów owych powiązań objawiających się w postaci zmniejszenia wagi ciała. O’Neil dodał także - Nasze badanie może otworzyć wam oczy na kwestię spożywanego na co dzień jedzenia, a także pokazać krótszą drogę do osiągnięcia zdrowej sylwetki.

W minionym tygodniu grupa O’Neila opublikowała wyniki swoich najnowszych badań w Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, wykazując, iż kobiety które stosują się do porad zamieszczanych w czasopismach dotyczących odżywiania tracą na wadze szybciej, niż te, które tego nie czynią.

Komentarze do: Dieta cud? Nie kuś sam siebie, pozbądź się jedzenia z pola widzenia

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz