Szukaj

Dieta azjatycka

Kuchnia azjatycka jest nie tylko smaczna, ale również zdrowa. Warto skorzystać z połączenia przyjemnego z pożytecznym. Odkrycie wszystkich smaków Azji spowoduje, że nie tylko my, ale również nasz organizm będzie zadowolony.

Dieta azjatycka

Zalety diety azjatyckiej


Okazuje się, że zjawisko nadwagi jest w krach azjatyckich prawie w ogóle nie znane. Zawdzięczają to swojej tradycyjnej kuchni, gdzie spożywanie tuczących pokarmów jest praktycznie wyeliminowane. Natomiast ciastka i słodycze zastępują świeżymi owocami, które nie tylko dostarczają witamin, ale również są zazwyczaj niskokaloryczne.

Choroby układu krążenia oraz nowotwory występują znacznie rzadziej niż w Ameryce bądź Europie. Wszystko dzięki odpowiedniej diecie, która jest nawykiem dla większości mieszkańców. Do smażenia używa się wyłącznie olejów roślinnych, w szczególności sojowego i sezamowego. Są one źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych potrzebnych w naszej diecie.

Kuchnia azjatycka obfituje w ryby morskie, które zawierają w sobie łatwo przyswajalne białko, a także korzystne dla naszego układu krążenia kwasy omega-3. Azjaci szczególnie unikają czerwonego mięsa, które zastąpili potrawami mięsnymi wykonywanymi z drobiu.

Kuchnie regionów

Na kuchnie azjatycką składają się trzy podstawowe regiony. Jest to Azja wschodnia, czyli Chiny, Korea oraz Japonia. W następnej grupie znajdują się Tajlandia, Laos, Kambodża, Wietnam, Brunei, Singapur, Malezja, a także Indonezja, które tworzą odmienną grupę kulinarną Azji południowo-wschodniej. Ostatnia to Azja południowa, czyli Indie, Pakistan i Sri Lanka.

Kuchnie te różnią się między sobą, mimo to wiele je łączy, między innymi spożywane produkty.

Zobacz również:



Podstawowe składniki i ich wartości odżywcze

Azjaci w swoim jadłospisie zarezerwowali sporo miejsca na świeże warzywa. Są składnikiem prawie każdej potrawy. Mieszkańcy Azji doskonale wiedzą, że około 3 dni od zbioru zawartość witaminy C zawartej w warzywach spada o około 70%, dlatego przyrządzając posiłek zawsze pamiętają o tym, aby wykorzystywać tylko te najświeższe. Warto iść za ich przykładem i gotować je na parze bądź w smażyć w specjalnym worku. Dzięki temu nie stracą swoich cennych wartości. Wybierajmy takie warzywa jak: sałata lodowa, marchewka, seler, kapusta pekińska, czy biała rzodkiew i groszek cukrowy.


Dieta azjatycka nie może się obejść bez ryżu. Dzięki jego spożywaniu dostarczamy swojemu organizmowi witaminy z grupy B oraz szereg mikroelementów, takich jak magnez, wapń, żelazo czy fosfor. Ma również działanie odwadniające, które zapewnia szczupłą sylwetkę. Ryż jest idealny dla osób cierpiących na podwyższone ciśnienie.

Produkty sojowe to bardzo ważny punkt kuchni azjatyckiej. Są one pewnego rodzaju zamiennikiem mięsa. Najczęściej wykorzystywane w potrawach jest tofu, tempeh oraz pasta miso. Dodaje się je do sałatek, zup, dań obiadowych, a nawet deserów. Zawierają w sobie białko roślinne,  witaminy z grupy B, a także wapń i magnez. Soja posiada właściwości antynowotworowe, a zawarte w niej fitoestrogeny łagodzą objawy menopauzy.

Produkty sojowe wpływają również korzystanie na stan naszej cery. Są również idealne w walce z otyłością. Potrafią sycić na długo, co pozwala uniknąć napadów głodu.

Algi morskie to następny główny składnik kuchni Dalekiego Wschodu. W Japonii jada się je prawie codziennie. Są dodawane do sushi, jednej z głównych potraw. Regulują gospodarkę wodną organizmu, ponadto są niskokaloryczne. 100 gramów alg to tylko 30 kalorii! Zawarta jest w nich duża ilość błonnika, jodu, magnezu oraz żelaza.

Jeśli chcemy poczuć się w swojej kuchni jak w Azji musimy pamiętać o przyprawach. Ważne miejsce zajmuje chili i imbir, które wspomagają trawienie, a także ułatwiają spalanie tłuszczu. Czosnek ma działanie antywirusowe, a także antynowotworowe, dlatego warto zadbać o to, aby znalazł się w naszym jadłospisie. Nie znana u nas trawa cytrynowa pobudzi nas i ożywi nasz organizm, a mięta i kolendra nas uspokoi.

Warto zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe. Dieta azjatycka jest źródłem wielu niezbędnych dla naszego organizmu składników. Spożywanie wyżej wymienionych produktów zapewni nam lepsza kondycje zdrowotną. Pomoże również w walce z otyłością, a osobą szczupłym pozwoli utrzymać dotychczasową wagę. Ponad to dostarczy naszemu organizmowi dużą dawkę witamin, a tym samym energii.

Komentarze do: Dieta azjatycka

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz