Naukowcy z Danii rozwiązali krwawą zagadkę

Badacze z centrum badawczego Membranes na duńskim Uniwersytecie w Aarhus, rozwikłali starą zagadkę, co od lat 60 przez wielu uznawane było za niemożliwe. Wyzwanie polegało na rozwiązaniu struktury kompleksu białek ochronnych, powstających w wyniku uwolnienia hemoglobiny przez krwinki czerwone, przez co staje się ona toksyczna. Toksyczne uwolnienie hemoglobiny występuje w przypadku wielu chorób zagrażających stabilności czerwonych krwinek, np. malarii.

Z technicznego punktu widzenia, najważniejszym odkryciem opublikowanego na łamach Nature artykułu, jest wysokiej rozdzielczości trójwymiarowe odwzorowanie tzw. „kompleksu haptoglobina-hemoglobina".

Po wielu zakończonych niepowodzeniem eksperymentach, przełom nastąpił w momencie, kiedy zrezygnowaliśmy z materiału ludzkiego i udaliśmy się do lokalnej rzeźni po krew wieprzową. Niezbyt nowoczesne podejście, ale przejście od studiowania krwi ludzkiej do krwi gatunku o zbliżonej homologii, dało cudowne efekty. Po tym, jak przez dwa lata brnęliśmy w ślepe zaułki i próbowaliśmy najbardziej skomplikowanych technologii, żeby uzyskać odpowiedni materiał, niespodziewanie wszystko zaczęło działać, powiedział Soren Kragh Moestrup, szef grupy badawczej z Wydziału Biomedycznego.