Bakterie jelitowe zmienione przez diete?

Zmiana w strukturze naszej diety może radykalnie odmienić mikrobiologię naszych jelit, i to w mniej niż jeden dzień. Jak twierdzą naukowcy, może to doprowadzić do gwałtownych zmian w funkcjonowaniu naszej flory bakteryjnej. Przełomowe badania zostały opublikowane w czasopiśmie Nature.

Polegały na zbadaniu jak krótkoterminowe zmiany w diecie wpływają na skład bakterii jelitowych, które wchodzą w skład mikroflory jelitowej. Stwierdzono, że zmiany w nawykach żywieniowych mogą prowadzić do szybkich zmian w ekologii mikroorganizmów.

Prowadzony przez Lawrenca Davida z Uniwersytetu Harvarda zespół zauważył, że wpływ długotrwałych diet na strukturę i aktywność bilionów drobnoustrojów zamieszkujących w jelitach człowieka jest znany. Nie jest jednak jasne jak szybko i powtarzalnie na ludzkie jelita działają krótkoterminowe zmiany makroelementów.

-Badania pokazują, że konsumpcja krótkotrwałych diet, składających się wyłącznie z produktów zwierzęcych lub roślinnych, zmienia strukturę wspólnotową i mikrobiologiczną i przysłania indywidualne różnice w ekspresji genów drobnoustrojów – mówi Lawrence David.

Badania na myszach sugerują, że zmiany w mikrobiomie zachodzą już w ciągu jednego dnia. Dotychczas nie zauważono tego efektu u ludzi.

Badacze stwierdzili, że szybkie przystosowywanie się organizmu do zmieniających się produktów spożywczych może być przydatne w kontrolowaniu chorób związanych z mikroflorą.

Szczegóły badań

Badacze wybrali spośród ochotników 9 osób. Każdej z nich podawano dwie skrajnie różne diety przez pięć dni, a pomiędzy przechodzili oni płukanie żołądka.

Pierwsza dieta była oparta na produktach zwierzęcych. Jej głównymi składnikami było mięso i sery. Następnie ochotnicy jedli drugą dietę, której głównym elementem był błonnik. Znajduje się on głównie w żywności roślinnej takiej jak ryż, owoce, warzywa, soczewica. David przyznał, że pierwszy rodzaj diety jest trochę „ekstremalny” jednak drugi przykład jest spotykany w krajach rozwijających się.

Zespół przeanalizował mikroflorę badanych przed, w trakcie i po każdej ze stosowanych diet. Wyniki były jednoznaczne. Względna zawartość różnych gatunków bakterii wyglądała jakby przesunięta o jeden dzień od zjedzenia. Po około trzech dniach nie tylko zmieniła się mikroflora, ale podobnie zachowały się bakterie jelit. Rodzaj genów drobnoustrojów zmienił się w obu dietach.

Komentarze do: Bakterie jelitowe zmienione przez diete?