Szukaj

Sposoby na zaparcia

Podziel się
Komentarze0

Zaparciami nazywamy oddawanie stolca rzadziej niż raz dziennie lub trzy razy w tygodniu u osób starszych, gdzie proces trawienia jest spowolniony. Ból głowy, przykry zapach z ust, zmatowienie skóry czy zmęczenie to tylko niektóre objawy spowodowane zaparciami, jak więc walczyć z tą dolegliwością?

Sposoby na zaparcia

Zaparcia częsciej występują u mieszkańców krajów rozwiniętych, a to ze względu na prowadzony przez nich tryb życia. Dolegliwość ta może być spowodowana złą dietą, brakiem ruchu, stresem, brakiem czasu na wypróżnienie. Może być również objawem innej choroby lub skutkiem przyjmowania leków.

Zaparcia mogą powodować bóle brzucha, wzdęcia, hemoroidy (zaparcia mogą być przyczyną hemoroidów, jak również skutkiem), a nawet bóle głowy, zmatowienie skóry, nieprzyjemny zapach z ust czy zmęczenie.

Dieta to podstawa

Zaparciom można łatwo przeciwdziałać, odpowiednio się odżywiając. Jedz dużo produktów zawierających błonnik (zdrowy człowiek powinien przyjmować 30-40 gram błonnika dziennie) i unikaj produktów przetworzonych i tłustych. Jeśli to możliwe, unikaj otrębów pszennych, gdyż drażnią one jelita. W zamian jedz otręby owsiane lub ryżowe, które zawierają łagodniej działającą postać błonnika. Błonnik jest taki ważny, ponieważ nasila ruchy robaczkowe jelit i ułatwia wypróżnianie.

Pamiętaj też o pokarmach bogatych w magnez (orzechy, nasiona, fasola, produkty z pełnego ziarna, krewetki) lub zażywaj magnez w tabletkach. Pomaga on w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i ogranicza zmęczenie, a tym samym minimalizuje stres, który może być przyczyną zaparć. Ważną rolę odgrywa codzienne śniadanie, gdyż pobudza ono pracę jelit.

Dużo pij

Pij dziennie co najmniej 2 litry płynów zawierających wodę, lecz staraj się unikać kawy, bo choć zdarza się, że pomaga na zaparcia, częściej je powoduje.

Przyjmowanie dużej ilości płynów rozluźnia stolce, powiększa ich masę i ułatwia oddawanie. Jeśli masz potężną posturę, jesteś aktywny fizycznie lub podczas upałów, pij jeszcze więcej, szczególnie soków owocowych lub warzywnych, które skutecznie pobudzają jelita.

Rola ćwiczeń

Osoby, które są mało aktywne fizycznie lub prowadzą siedzący tryb życia mają większą skłonność do zaparć. Dlatego ważne jest, aby przeznaczyć chociaż 30 minut dziennie na ćwiczenia lub spacer. Pomoże to „rozruszać” zastałe mięśnie jelita grubego, co zapewni regularny tryb wypróżnień.

Czas na wypróżnienie

Zaparcia wynikają często z wstrzymywania wypróżnień. Dotyczy to głównie porannego wypróżniania, któremu przeszkadza np. pośpiech związany z wychodzeniem do pracy czy przygotowaniem dzieci do szkoły. Dlatego warto w swoim planie dnia zarezerwować sobie czas na wypróżnienie, najlepiej rano lub 30 minut po posiłku.

Zioła a zaparcia

Herbatka z lukrecji, imbiru, korzenia mniszka lekarskiego, korzenia szczawiu czy łopianu, m.in. reguluje napięcie mięśni przewodu pokarmowego i wspomaga przemianę materii, tym samym ułatwia wypróżnianie. Jeśli ma się problem z zaparciami, warto też przez tydzień zażywać trzy kapsułki czosnkowe dziennie. Pomoże to przywrócić równowagę flory jelitowej.

Jeśli zaparcia spowodowane są zachwianą równowagą flory bakteryjnej wskutek antybiotykoterapii lub zapalenia żołądka lub jelit, warto spożywać jogurty z żywymi kulturami bakterii. Warto też po przebudzeniu wypić szklankę zimnej wody, kefiru lub kwaśnego mleka, co pobudzi pracę jelit.

Należy pamiętać, że jeśli domowe sposoby nie pomagają przez trzy dni, należy niezwłocznie udać się do lekarza.

Autor: Anna Zeler

Bibliografia:

  1. Domowy poradnik medyczny, red. prof. dra hab. med. Kazimierz Janicki, Warszawa 1991
  2. Naturalne metody leczenia, red. Jacek Fronczak, Warszawa 2002
  3. Lecznicze dary natury, red. Jacek Fronczak, Warszawa 2003

 

Komentarze do: Sposoby na zaparcia

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz