Szukaj:
Aktualności
Artykuły
Choroby i dolegliwości

Jak walczyć z reumatyzmem?

29-04-2011 13:08
Jeżeli chcesz aktywnie przeciwstawić się schorzeniom reumatycznym, prawdopodobnie musisz zmienić swój styl życia.  Odżywianie odgrywa ważna rolę przy łagodzeniu objawów reumatyzmu. Do poprawy swojego samopoczucia możesz z powodzeniem przyczynić się , zmuszając organizm do większej aktywności fizycznej. W poniższym artykule postaramy się  przedstawić kilka sposobów na aktywny program walki z reumatyzmem.        
Jak walczyć z reumatyzmem?
Zobacz również:




Przede wszystkim odżywianie. Leczenie chorób reumatycznych przez zmianę nawyków odżywiania jest prawie tak stare, jak historia ludzkości. Już w starożytności zauważono, że po kilku dniach głodówki, stosując dietę ubogą w mięso, pacjenci skarżący się na bóle reumatyczne odczuwali poprawę. Dlatego osoba pragnąca zachować lepsze samopoczucie powinna jeść mięso 1-2 razy w tygodniu oraz zachować powściągliwość w jedzeniu wędlin, żółtka jaj, tłustych serów i masła. Natomiast swój jadłospis powinna wzbogacić o 2 posiłki z ryb morskich.

Ponadto zaleca się pewne zmiany dietetyczne przy zapalnych schorzeniach stawów:


  • W swoim odżywianiu zastosuj oleje jadalne, które zawierają dużą ilość kwasów tłuszczowych omega-3
  • Zredukuj posiłki mięsne, a jeżeli spożywasz mięso to wybieraj jagnięcinę, drób, wołowinę
  • Zaplanuj 2 posiłki rybne w tygodniu
  • Zredukuj spożycie cukru
  • Jedz dużo warzyw i owoców
  • Ogranicz spożycie alkoholu

Kolejną ważna rzeczą, której wymaga się od osoby cierpiącej na choroby stawów jest zredukowanie nadwagi. Stawy pacjentów z nadwagą dźwigające nadmiar masy ciała, podlegają szybszemu zużyciu, a także narażone są na zwyrodnienia i dlatego pacjenci Ci powinni zrzucić zbędne kilogramy. Kto chce długoterminowo zwalczać nadwagę, powinien zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe.

Zmiana przyzwyczajeń i zadbanie o odpowiednią dietę jest kluczowe w walce z osteoporozą i reumatyzmem. Na plan pierwszy w odżywianiu wysuwają się witaminy, pierwiastki śladowe oraz sole mineralne. Czasami zdarza się, że same pokarmy jakie spożywamy nie są wytaczające i wtedy należy uzupełnić braki przez przyjmowanie tych substancji w lekach. Oto substancje odżywcze, które powinniśmy przyjmować :

Witamina A:

Jest ona rozpuszczalna w tłuszczach. Ma ona szczególne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania oczu, skóry i naszego systemu odpornościowego. Zalecana dawka przy zapalnym reumatyzmie to 1 miligram.

Witamina B1:

Przede wszystkim ma duże znaczenie dla przemiany węglowodanów. Witamina B1 znajduje się głównie w produktach z pełnego przemiału.

Witamina B6:

Ma duże znaczenie dla naszej skóry i układu nerwowego. Jej spore ilości znajdują się w wątróbce, warzywach, zbożu pełnoziarnistym, orzechach czy bananach.  W wypadku tej witaminy, jej przedawkowanie może doprowadzić do zaburzeń przewodu pokarmowego.

Witamina D:

Witamina D wspiera gospodarkę wapniową w organizmie oraz budowę kości, a jednocześnie hamuje rozpad tkanki kostnej. W wypadku jej niedoboru lekarz przepisuje 1000 jednostek tej witaminy.

Witamina E:


Przede wszystkim chroni ścianki komórek. Ponieważ witamina ta występuje w wielu produktach żywnościowych, zwykle nie brakuje jej w organizmie. Występuje ona w dużych dawkach w olejach roślinnych, warzywach.

Kwas foliowy:

Odgrywa on ważną rolę w procesie wzrostu i podziału komórek i dlatego jest niezbędny do życia. W wyniku szybkiego odnawiania się komórek błon śluzowych i krwionośnych, to właśnie w nich daje się zauważyć niedobór kwasu foliowego. Według najnowszych badań niedobór kwasu foliowego może sprzyjać powstaniu stwardnienia tętnic. Kwas foliowy znajduje się w zielonych warzywach, fasoli, orzechach oraz wątróbce.

Wapń:

Zazwyczaj dzienne zapotrzebowanie na wapń jest w dużej mierze zaspokajane przez 1 litr mleka lub 150 miligramów twardego sera. Przy zapobieganiu osteoporozie największą role odgrywa odpowiednia dawka ruchu, ponieważ tylko w ten sposób wapń może przedostać się do kości.

Magnez:

Jest pomocny przy skurczach łydek, które są udręką wielu chorych na reumatyzm. W postaci naturalnej magnez występuje w warzywach i zbożu z pełnego przemiału.

Kto odpoczywa ten rdzewieje

Powinniśmy starać się dostarczać naszemu organizmowi ruchu. Inaczej z braku ruchu rozpocznie się zanik kości, chrząstek i masy mięśniowej. Ponadto niedostatek ruchu czyni nas podatnymi na inne choroby cywilizacyjne. Nie zabieraj się od razu za bieg maratoński, ale zaczynaj powoli. Potem możesz stopniowo – tak jak uważasz zwiększyć dawkę. Przy wyborze programu aktywności  fizycznej kieruj się własnymi upodobaniami. Jeżeli wolisz jeździć na rowerze to wybierz właśnie taka formę ruchu, jeśli czujesz się niepewnie w czasie chodzenia, to weź ze sobą laskę lub kij.

Jeżeli cierpisz na chorobę reumatyczną szczególnie ważny dla Ciebie jest niewyczerpujący ruch. Kilka ćwiczeń rozgrzewających uchroni Cię przed  przeciążeniem i urazami i będzie również efektywnym treningiem.

W przypadku osób powyżej 40 roku życia, która dawno nie uprawiała żadnego sportu lub choruje na choroby układu krążenia, powinien się poddać badaniom lekarskim, zanim zacznie uprawiać jakiś rodzaj sportu. Sam wiek nie jest jednak przeciwwskazaniem do regularnego ruchu.

Innym ważnym czynnikiem wpływającym na powstawanie reumatyzmu jest stres. Jeżeli stres występuje często lub stale, człowiek zaczyna chorować. Ciagle napięcie prowadzi do skurczu mięśni, złej postawy i innych naprężeń w ciele. Skutkiem czego są bóle narządów ruchu, szczególnie kręgosłupa i napięciowe bóle głowy. Gdy jesteśmy nagle narażeni na ostry stres powinniśmy na przykład skierować swoje myśli i uwagę na inny, weselszy temat. Ponadto wykonaj jakiś ruch, zacznij krzyczeć, płakać lub wykonaj czynność która umożliwi Ci wyładowanie emocji.

Istnieje szereg metod relaksacyjnych,  które uaktywnia siły samoleczące przy licznych schorzeniach i stanach napięć. Jeżeli nie masz doświadczenia w metodach relaksacyjnych poszukaj pomocy u specjalisty. Szkoły Jogi, Ośrodki Zdrowia czy twój lekarz rodzinny powinny ułatwić Ci dobranie odpowiedniej metody dla Ciebie. 
Oceń tekst:
Ocena: 5.00     Głosów: 2
copyright biomedical.pl
Zobacz artykuły:
Zobacz również tagi: reumatyzm osteoporoza choroby tkanki łącznej jak walczyc z osteoporozą wapń kwas foliowy ruch to zdrowie dieta w chorobach reumatycznych
04-08-2012 00:59
Ewa11
Mam zwapnienia na kregach kregoslupa,w kostkach, a ostatnio odczuwambole w lokciach i kolanach. Juz sie dowiedzialam ze ...
29-04-2011 23:21
andrzej.M
Jeśli masz problemy związane z bólami reumatycznymi chętnie się podzielę informacją. Jak można skutecznie pozbywać się t...