Szukaj

Wolne jedzenie zmniejsza apetyt

Dotychczasowe badania wskazują, że szybkość jedzenia może mieć wpływ na to, ile kalorii przyjmujemy. Najnowsze badania sugerują jednak, że prędkość jedzenia, może mieć większy wpływ na tłumienie głodu, aniżeli kalorii – według badań opublikowanych w Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

Badacz z Wydziału Kinezjologii Uniwersytetu Christian w Teksasie poddał analizie związek między spożyciem kalorii i szybkości jedzenia u osób o normalnej wadze. Badanie oceniało związek spożycia kalorii i prędkości jedzenia w dwóch grupach badanych: 35 osób z nadwagą i otyłością, oraz 35 osób ze zdrową wagą.

Obie grupy miały obowiązek spożywać jeden posiłek dziennie w kontrolowanym środowisku przez zaledwie 2 dni. Oba posiłki dla każdej z grup były takie same pod względem zawartości energii ( kalorii) i ciężaru każdego posiłku mierzonego przed spożyciem.

Przy pierwszym posiłku, badani zostali poproszeni o wolne tempo jedzenia. Podczas tego posiłku, mieli sobie wyobrazić ograniczenia czasowe, branie małych kęsów, dokładne żucie i odkładanie sztućców między kęsami.

Na drugim posiłku, obie grupy zostały poproszone o jedzenie w szybkim tempie. Proszono ich, by wyobrazili sobie zakończenie posiłku w określonym czasie, jedzenie dużymi kęsami, szybkie żucie i nie odkładanie sztućców.

Zobacz również:

Wyniki badania wykazały, że obie grupy czuły się mniej głodne godzinę po „powolnym posiłku”, w porównaniu z drugim posiłkiem o szybkim tempie jedzenia.

Dr Meena Shah, główny autor badania, wyjaśnia:

"W obu grupach wskaźniki głodu były znacząco niższe w 60 minut od kiedy powolny posiłek rozpoczął się w porównaniu do szybkiego jedzenia. Wyniki te wskazują, że większe tłumienie głodu wśród obu grup można było oczekiwać od posiłku, który spożywa się wolniej".

Obie grupy wykazały też zwiększone spożycie wody, z 12 uncji wody przy spożywaniu wolnym i 9 uncji przy szybkim jedzeniu. Dr Shah twierdzi, że wyższe zużycie wody podczas powolnego jedzenia może powodować wzdęcia brzucha, a zatem mogą mieć wpływ na poziom konsumpcji żywności.

Jednak analizując spożycie kalorii przez uczestników, naukowcy odkryli, że tylko u jednostek o zdrowej wadze nastąpiło obniżenie spożycia kalorii przy „wolnym posiłku”. Grupa z nadwagą lub otyłością zjadła o 58 kalorii mniej, w porównaniu z grupą o normalnej wadze – 88 kalorii mniej.

Według Centers for Disease Control and Prevention ( CDC ), więcej niż jedna trzecia dorosłej populacji USA jest otyłych. Otyłość wzrosła z 14,5 % ludności USA w 1971/74 do 35,9 % ludności w latach 2009-10.

Dr Shah zauważa, że wskaźniki otyłości nadal rosną, informacje na temat osób z różną wagą i konsumpcją żywności może pomóc w rozwoju strategii na rzecz zmniejszenia spożycia kalorii.

Dodaje na koniec, że wnioski z tego badania pokazują , że spowolnienie szybkości jedzenia "może pomóc obniżyć pobór energii i tłumienia poziomu głodu , a nawet może zwiększyć przyjemność z posiłku."

Komentarze do: Wolne jedzenie zmniejsza apetyt

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz