Naukowcy identyfikują proteinę, która stymuluje brązową tkankę tłuszczową

Badacze właśnie zidentyfikowali proteinę, która reguluje aktywację brązowej tkanki tłuszczowej, zarówno w mózgu, jak i w tkankach organizmu. Artykuł na ten temat ukazał się w przeglądzie specjalistycznym Cell, w dniu 11 maja. Badania te zostały ufundowane wspólnie przez Medical Research Council (MRC), Wellcome Trust i radę Biotechnology and Biological Sciences Research Council (BBSRC).

Biała tkanka tłuszczowa kontra brązowa tkanka tłuszczowa

Brązowa tkanka tłuszczowa to nasz sojusznik. W przeciwieństwie do białej tkanki tłuszczowej. Ta pierwsza spala tłuszcz, aby wygenerować ciepło w procesie znanym jako termogeneza.

Badania, przeprowadzone przez naukowców z uniwersyteckiego laboratorium University of Cambridge Metabolic Research Laboratories na instytucie Institute of Metabolic Science, odkryli właśnie, że proteina BMP8B działa na specyficzny układ metaboliczny, który zarządza w mózgu i w tkankach. Proteina ta reguluje brązową tkankę tłuszczową, a to sprawia tym samym, że jest ona potencjalnym celem terapeutycznym.

Naukowcy uważają, że aktywacja brązowej tkanki tłuszczowej może pomagać w utracie wagi, z czym niektóre osoby bardzo często mają poważny problem.

Doktor Andrew Whittle, jeden z autorów artykułu zamieszczonego w Cell, wyjaśnia w ten sposób: inne proteiny produkowane przez ciało mogą zwiększać produkcję ciepła przez brązową tkankę tłuszczową. Mowa tutaj na przykład o hormonie tarczycy. Problemem jest to, że bardzo często te inne proteiny wywierają też poważne działania na inne narządy ciała. Tym samym, nie są one dobrym materiałem do opracowania nowych leków na odchudzanie. Aczkolwiek, proteina BMP8B zdaje się być proteiną bardzo specyficzną dla regulacji aktywności brązowej tkanki tłuszczowej i dla produkcji ciepła. A to sprawia, że jest ona idealnym materiałem dla nowych terapii i to ją musimy wziąć na warsztat.

Eksperymenty na myszach dają nadzieję

Badacze z University of Cambridge Metabolic Research Laboratories przeprowadzili doświadczenia na myszach laboratoryjnych, które zostały zmodyfikowane tak, że brakowało im proteiny BMP8B. Okazało się, że przy braku tego białka, myszom było trudniej utrzymać normalną temperaturę ciała.

Co więcej, myszy te stały się również o wiele bardziej otyłe niż normalne myszy, przede wszystkim kiedy były karmione dietą wysokotłuszczową. Dodatkowo, kiedy badacze potraktowali komórki brązowej tkanki tłuszczowej proteiną BMP8B, okazało się, że odpowiadały one silniej na aktywację ze strony układu nerwowego.

Jeszcze jeden fakt: kiedy podano proteinę BMP8B do poszczególnych, ściśle określonych części mózgu, zwiększyła ona poziom nerwowej aktywacji brązowej tkanki tłuszczowej. W rezultacie, komórki tkanki tłuszczowej potraktowane białkiem BMP8B spalały więcej tłuszczu, a myszy, które dostały do mózgu tę proteinę, straciły więcej na wadze.

Profesor Toni Vidal Puig, główny autor tego badania, normalnie pracujący w instytucie Institute of Metabolic Science, a także członek centrum MRC Centre for Obesity and Related Metabolic Diseases wyjaśnia: główną cechą charakterystyczną bieżących strategii odchudzania jest to, że ludzie tracą mnóstwo zbędnych kilogramów na samym początku, a potem osiągają martwy punkt, mimo iż w dalszym ciągu kontynuują tę samą dietę. Zatrzymują się w danym punkcie i tracą nadzieję na dalsze chudnięcie.

Dzieje się tak, ponieważ ludzkie ciało jest niewiarygodnie wyczulone na redukcję konsumpcji i spowalnia metabolizm, aby zrekompensować sobie takie „straty”.

Oznacza to, że strategia mająca na celu zaangażowanie większej aktywność brązowej tkanki tłuszczowej mogłaby być potencjalnie stosowana w połączeniu z bieżącymi strategiami odchudzającymi. W ten sposób, być może, uda się zapobiec typowemu spadkowi medabolizmu u danej osoby, pragnącej zrzucić zbędną wagę.

Profesor Toni Vidal Puig dodaje jeszcze: mogą się pojawić wątpliwości dotyczące tego, czy techniki, które mają zwiększyć tempo przemiany materii, nie doprowadzą do tego, iż ciało zacznie „zmuszać” daną osobę do jedzenia coraz więcej i więcej, aby zrekompensować ten przyśpieszony metabolizm. Ale nasze odkrycia na myszach pokazały, że nie ma takiego efektu, jeżeli potraktujemy je proteiną BMP8B. Po prostu, myszy chudły dzięki spalaniu większej ilości tłuszczu w brązowej tkance tłuszczowej.

Oczywiście, że między ludźmi i gryzoniami istnieją różnice, a z perspektywy terapeutycznej prace te są bardzo wstępne.

Potrzebujemy jeszcze potwierdzenia, czy faktycznie proteina BMP8B może być skuteczna i bezpieczna u ludzi, podsumowuje na koniec profesor Toni Vidal Puig.

Komentarze do: Naukowcy identyfikują proteinę, która stymuluje brązową tkankę tłuszczową