Wzdęcia i Zaparcia - jak zapobiegać?

Wzdęcia i Zaparcia - to dolegliwości, które dotykają 7 na 10 kobiet w Polsce, a o których tak wstydzimy się mówić. Dlaczego? Powodują wiele nieprzyjemnych i krępujących dla nas samych i dla naszego otoczenia sytuacji - dziwne odgłosy wydobywające się z brzucha, a także niekontrolowanie uchodzenie gazów o nieprzyjemnym zapachu. Ale czy wiemy co jest tego przyczyną i jak się ustrzec przed dyskomfortem?



Wzdęcia to gromadzenie się dużej ilości gazów jelitowych, które przesuwając się w przewodzie pokarmowym wytwarzają nieprzyjemne odgłosy - przelewania się treści pokarmowej. Często wzdęciom towarzyszy również uczucie pełności, rozdęcie, ucisk w jelitach oraz niekontrolowane oddawanie gazów.

Jedną z głównych przyczyn powstawania wzdęć jest połykanie nadmiernej ilości powietrza np. podczas spożywania w szybkim tempie i niejednokrotnie na stojąco posiłków oraz rozmawianie w trakcie jedzenia. Również zwiększone wydzielanie śliny, np. w czasie żucia gum może powodować wzdęcia. Kolejnym czynnikiem wywołującym wzdęcia jest spożywanie napojów gazowanych, dzięki którym sami dostarczamy do naszego przewodu pokarmowego gazu i bąbelków, co powoduje, że nagromadzone w żołądku powietrze jest wydalane na zewnątrz wynikiem czego jest „odbijanie się". Często uczucie wzdęcia towarzyszy nam po zjedzeniu niektórych posiłków wzdymających składających się z : fasoli, cebuli, kapusty, grochu, kalafiora, brokułów - dzieję się tak, ponieważ niestrawione cząsteczki jedzenia zalegające w jelitach powodują zwiększone tworzenie się gazów z powodu nadmiernej fermentacji.

Jak uniknąć wzdęć?

Przede wszystkim powinniśmy spożywać posiłki na siedząco, powoli, dobrze przeżuwając każdy kęs. Powinniśmy unikać potraw wzdymających, wystrzegać się napojów gazowanych, żucia gum, a po zjedzeniu posiłku rozruszać jelita i zmusić je do pracy - wystarczy iść na spacer. Można również wypić ziołową herbatkę na bazie kminku lub kopru włoskiego.


Zaparcia (zatwardzenie, obstrukcja) to drugi często występujący problem układu pokarmowego. O zaparciach mówimy, gdy oddawanie stolca występuję rzadziej niż 3 razy w tygodniu.

Częściej na występowanie zaparć narażone są osoby otyłe, prowadzące siedzący tryb życia, jadające nieregularnie, spożywające małe ilości warzyw, owoców oraz płynów. Jednak nie tylko błędy żywieniowe są powodem występowania tej dyskomfortowej dolegliwości. Wyróżniamy tzw. zaparcia czynnościowe, które są skutkiem ubocznym różnych chorób. Zaparcia często występują u chorych na nowotwory, cukrzycę, tarczycę, choroby neurologiczne oraz metaboliczne. Również przyjmowanie niektórych leków może przyczyniać się do występowania tej dolegliwości. Często zaparcia towarzyszą kobietom w ciąży, ponieważ jest zwiększone rozluźnienie mięśniówki jelit, na skutek działania hormonów ciążowych oraz ucisk rosnącej macicy na jelita, co hamuje ich normalną aktywność.

Zaparcia charakteryzują się twardym, zbitym stolcem, którego wydalenie z organizmu powoduje parcie i ból. Często wypróżnienie jest niepełne. Przy występowaniu zaparć mogą się pojawić również mdłości, odbijanie, wzdęcia a nawet zawroty głowy. Bardzo często osoby cierpiące na zaparcia również mają problemy z hemoroidami.

Jeżeli zaparcia występują u osób zdrowych to są głownie wynikiem złych nawyków i nieprawidłowej diety, które powodują zaburzenie przesuwania treści pokarmowej w jelitach.

Dieta dla odpowiedniej pracy jelit powinna by bogata w warzywa, owoce, produkty wysokobłonnikowe takie jak: razowe pieczywo, gruboziarniste kasze, ryż brązowy, otręby. Można dodatkowo stosować suplementację błonnikową. Błonnik jest to substancja występująca w ścianach komórek roślinnych, nie ulega strawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka, działa „wymaiatająco" usuwając resztki pokarmu oraz toksyny, zwiększa objętość stolca i ułatwia ruchy perystaltyczne jelit, dzięki czemu ułatwia wypróżnianie.

W centrach Dietetycznych NaturHouse dostępny jest w sprzedaży błonnik Redunat Fibra w postaci granulatu oraz Redunat Transit w postaci kisielu, które ułatwiają problemy z wypróżnianiem, przyspieszają perystaltykę jelit oraz pęcznieją w żołądku dając uczucie sytości.

Dbając o odpowiednio skomponowaną dietę powinniśmy również wypijać duże ilości płynów, aby rozmiękczać kał. Zaleca się codziennie rano po przebudzeniu na czczo wypijać szklankę przegotowanej wody z dodatkiem soku z cytryny i odrobiną miodu lub oliwy z oliwek. Pomocne również przy problemach z zaparciami jest spożywanie kiwi, suszonych owoców oraz mlecznych produktów fermentowanych: kefiru, jogurtów.

Istnieje również lista produktów spowalniających ruchy perystaltyczne jelit i pogarszające wypróżnianie, należą do nich: potrawy ciężkostrawne, tłuszcze zwierzęce, cukier, słodycze głownie - czekolada, czarna i czerwona herbata, borówki, białe pieczywo oraz kleiki i kaszki.

Często problem zaparcia wynika z naszego trybu życia, braku aktywności fizycznej, stresu, życia w ciągłym biegu i pośpiechu. Najlepiej jest jak wypróżnianie występuje o stałej porze dnia, np. rano po śniadaniu, kiedy aktywność jelita grubego jest największa, wtedy organizm się oczyszcza i dzięki porannemu wypróżnieniu nie musimy w ciągu dnia szukać dostępu do toalety lub co gorsze tłumić odruchu wypróżnienia. Odruch ten powoduje zwiększenie objętości stolca, przez co dochodzi do cofnięcia się masy kałowej, w wyniku czego następne wypróżnienie często jest niepełne jak również mogą się wytwarzać gazy, wzdęcia i toksyny.

Aktywność fizyczna również sprzyja regularnemu wypróżnieniu, ponieważ ćwicząc masujemy jelita i ułatwiamy ruchy robaczkowe.

Dietetyk Naturhouse Karolina Żmuda
NaturHouse Kraków
ul.Wielopole 30
(012)4225047

Komentarze do: Wzdęcia i Zaparcia - jak zapobiegać? (3)