Zmysł węchu może wpływać na otyłość i anoreksję

Według najnowszego badania sfinansowanego przez Europejską Radę Badań i opublikowanego w czasopiśmie Neuroscience, układ endokannabinoidowy kontroluje przyjmowanie pokarmu za pomocą węchu.

Endokannabinoidy są konopio-podobnymi substancjami chemicznymi, które są tworzone i używane do wysyłania ‘’wiadomości’’ pomiędzy komórkami. Układ endokannabinoidowy jest siecią receptorów neuronowych, enzymów i endokannabinoidów, które istnieją w mózgach zarówno u ludzi jak i zwierząt. Receptory w układzie endokannbinoidowym są związane z uczuciami takimi jak euforia, niepokój czy ból.

Według autora badania, Giovaani Marsicano, gdy jesteśmy głodni, nasze organizmy zwiększają wydajność węchu, co ułatwia znalezienie pożywienia. Jednak mechanizmy związane z koordynacją uczucia głodu, węchu i przyjmowania pokarmu nie są nadal w pełni jasne.

Podczas głodu, węch jest wyostrzony

Dr Marsicano wraz ze swoim zespołem odkrył – poprzez eksperymenty na myszach – że mechanizm pobierania pokarmu bierze swój początek w układzie endokannabinoidowym. Mózgowe receptory kannabinoidowe ‘’CB1’’ łączą układ nerwowy, który przetwarza zapach (‘’opuszka węchowa’’) z wyższymi mózgowymi strukturami związanymi z zapachem (‘’kora węchowa’’). Uczucie głodu aktywuje receptory CB1, które z kolei uruchamiają działanie opuszki węchowej, gdy odczuwamy głód, co w rezultacie zwiększa naszą chęć na jedzenie.

Uważa się, że zwierzęta i ludzie przetwarzają zapach inaczej – zwłaszcza gdy mamy do czynienia z poszukiwaniem pokarmu. Jednak jak wynika jasno z eksperymentalnych badań psychologicznych, podejmujemy wiele ważnych decyzji w oparciu o zapach, nie zdając sobie nawet z tego sprawy. W szczególnym przypadku, wpływ na przyjmowanie pokarmu kanabinoidów jest bardzo podobny u ludzi i gryzoni.

U ludzi z zaburzeniami odżywiania się, takimi jak otyłość czy anoreksja, badacze spekulują, że układ węchowy jest zmieniony. Wrażliwość na zapach może być silniejsza lub słabsza u tych pacjentów, w porównaniu z innymi ludźmi. Fakt ten może stanowić podstawę dla przyszłych badań dotyczących tego w jaki sposób system endokannabinoidowy działa u ludzi.

Sylwia Moćko