Szukaj

Zdrowa rywalizacja, w sporcie i w biznesie

Nowe badania pokazują, że ludzie mogą poprawić swoje złe wyniki, kiedy rywale komentują ich niepowodzenie. Natomiast krytyka ze strony członków tej samej drużyny oznacza dla krytykowanego spadek po równi pochyłej. Prace ukazały się w Journal of Experimental Social Psychology.



Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ chcemy wrogowi pokazać, że się mylił, wyjaśniają naukowcy z University of Exeter, Amherst College i University of Stirling.

Badacze sugerują, że taką technikę motywacji można stosować zarówno w sporcie, jak i w miejscu pracy.

Główny autor badania, dr Tim Rees z University of Exeter mówi: ostrożne zarządzanie wydajnością po niepowodzeniu ma kluczowe znacznie w sporcie i w biznesie. Nasze badanie pokazuje, że tanie i proste metody mogą zahamować „efekt kuli śnieżnej” negatywnej opinii, poprzez wspieranie myślenia kategoriami „my i oni”.


W trakcie eksperymentu, uczestnikom zawiązano oczy i kazano im rzucać rzutkami do celu. Następnie uczestnicy dostawali złą opinię o wyniku, albo od badacza powiązanego z uniwersytetem, albo od zewnętrznego badacza od uczelni-konkurenta.

Uczestnicy, którzy otrzymali informacje od „swojego” naukowca, zdawali się w nią wierzyć: jeśli był zniechęcająca, nie udawało im się podczas kolejnej próby, a jeśli była zachęcająca, ich wyniki się poprawiały.

Odbieranie zachęty od „obcego” badacza po słabym wyniku nie pomagało poprawić się podczas następnej próby. Jednak ci, którzy otrzymali negatywną opinię od „obcego”, byli bardziej zmotywowani do poprawy, aby udowodnić mu, że się myli.

Współautorka pracy, Jessica Salavatore z Amherst College, mówi: taki efekt możemy zaobserwować w każdej dziedzinie ludzkiej działalności. Nasze badanie pokazuje, że mentalność „my kontra oni” nie zawsze jest destrukcyjną siłą. Czasami może być kluczem do ponownej motywacji.

Komentarze do: Zdrowa rywalizacja, w sporcie i w biznesie

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz