Aktualności
Artykuły
Choroby i dolegliwości
Zastąpienie czerwonego mięsa mięsem drobiowym albo rybą będzie lepsze dla serca
06-09-2010 12:11

Zwyczaje żywieniowe uczestniczek badania były oceniane co 4 lat, w czasie trwania okresu tych badań obserwacyjnych. W przebiegu badania, 2 210 kobiet ucierpiało na zawał serca, który udało im się przeżyć, a 952 kobiety zmarły w następstwie choroby wieńcowej. Naukowcy w ten sposób mogli skalkulować względne ryzyko ucierpienia na chorobę serca, w zależności od typu zjadanych protein.
Rezultaty wskazują, że duże spożycie czerwonego mięsa było związane z zaostrzonym ryzykiem zachorowania na tę chorobę, podczas gdy u uczestniczek badania, których zjadane proteiny pochodziły w większości z mięsa drobiowego, z mięsa ryb, z produktów nabiałowych, czy też orzechów, ryzyko to zostało zredukowane.
Autorzy badania precyzują, w artkule opublikowanym w dzienniku Circulation, że w porównaniu do codziennej porcji czerwonego mięsa, porcja orzechów jest związana z redukcją tego ryzyka o 30%; z kolei poracja ryby jest związana z redukcją ryzyka o 24%; porcja drobiu o 19%; i jedna porcja produktów nabiałowych z niską zawartością materii tłuszczu jest związana z 11-procentową redukcją ryzyka zachorowania na choroby serca.
Według Adama Bernsteina, który był głównym naukowcem w przeprowadzanych badaniach, proteiny nie są sobie równe. Lepiej jest spożywać te, które pochodzą od drobiu, ryby, produktów mlecznych i nabiałowych oraz orzechów, niż te, które znajdujemy w mięsie czerwonym, podsumowuje naukowiec.
Mimo, że badania te były przeprowadzone jedynie na kobietach, uczeni oceniają, że rezultaty byłyby prawdopodobnie podobne w przypadku mężczyzn.
Zobacz artykuły:
Brak komentarzy














