Wysokie kobiety i rak

Być może istnieje powiązanie między wzrostem kobiety a jej ryzykiem zachorowania na raka, według najnowszego badania naukowców z Albert Einstein College of Medicine. Uczeni odkryli, że im wyższa jest dana kobieta, tym większe jest jej ryzyko zachorowania na różne rodzaje raka w ciągu 12 lat po menopauzie.

Jednocześnie badacze się wstrzymują z redagowaniem jakichkolwiek klinicznych zaleceń na podstawie tych obserwacji.

Dr Thomas Rohan, jeden z autorów badania, podsumowuje humorystycznie: - Absolutnie nie sugeruję, żeby ludzie zaczęli unikać zbyt wysokiego wzrostu. Jest to tylko interesująca obserwacja, która podnosi wiele pytań na temat ludzkiej biologii.

Odkrycia opublikowano w Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention. Oparto je na danych uzyskanych od kobiet w okresie postmenopauzy, w wieku od 50 do 79 lat. Panie te były częścią badania Women’s Health Initiative.

Po 12 latach obserwacji u 20 928 kobiet zdiagnozowano raka. Badacze stwierdzili, że im wyższa była dana kobieta, tym większe było jej ryzyko zachorowania na nowotwór.

Szczegółowo wygląda to tak: każde dodatkowe 4 cale wzrostu oznaczały 13-procentowy wzrost ryzyka zachorowania na każdego typu raka oraz nawet 17-procentowy wzrost ryzyka zachorowania na czerniaka złośliwego, raka jelita grubego, piersi i jajnika.

Ryzyko zachorowania na raka nerek, krwi, odbytu i tarczycy było jeszcze większe: wzrost od 23 do 29%.

Dr Rohan wyjaśnia: - Istnieje wiele czynników genetycznych, które przyczyniają się do wysokiego wzrostu. Czynniki te mogą także – jeszcze w nieznany nam sposób – przyczyniać się do rozwoju raka.

Inne czynniki, takie jak ekspozycja na niektóre hormony, mogą także wpływać na wzrost ryzyka zachorowania na raka.

Inna możliwa przyczyna takiego stanu rzeczy to to, że wyżsi ludzie mają większe organy, a to oznacza, że mają więcej komórek, które mają większą możliwość stania się komórkami nowotworowymi.

Wniosek jest jeden: potrzebne są dodatkowe badania.

Komentarze do: Wysokie kobiety i rak (1)