Witamina E zapobiega rakowi

Wcześniejsze badania wykazywały, że witamina ta jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym w walce z wieloma postaciami nowotworów. Inne badania, źle przeprowadzone, doszły do odmiennych wniosków: witamina E nie tylko nie ma pozytywnego znaczenia dla zdrowia, ale także podnosi ryzyko zachorowania na raka i choroby sercowo-naczyniowe. W rezultacie, wielu ludzi zaczęło jej unikać.

Badacze z Ohio State’s Comprehensive Cancer Center publikują właśnie artykuł, w którym przedstawiają niesamowite antynowotworowe właściwości witaminy E. Prace pojawiły się w Science Signaling.

Amerykanie pracowali nad komórkami raka prostaty. Przeprowadzone eksperymenty pozwoliły się przekonać, że jedna z postaci witaminy E hamuje aktywację enzymu niezbędnego komórkom nowotworowym do przeżycia. Enzym Akt, kiedy jest nieobecny, oznacza śmierć komórek nowotworowych.

Główny autor badania, dr Ching-Shih Chen, mówi: - Przyjrzeliśmy się wielu poprzednim badaniom opartym na syntetycznych postaciach witaminy E. Jest osiem izomerów witaminy E, które powinny być zażywane w naturalnych proporcjach, aby skutecznie zapobiegały rozwojowi raka. Wiele wcześniejszych badań było po prostu skazanych na porażkę, ponieważ posługiwaly się syntetycznymi składnikami, zamiast zbilansowanymi izomerami witaminy E.

Dominujący izomerem witaminy E jest alfa-tokoferol, ale nie o nim tutaj mowa.

Naukowcy posłużyli się myszą laboratoryjną, aby odtworzyć u niej metabolizm ludzkich komórek. Przetestowali różne postaci witaminy E i odkryli, że najsilniejsze właściwości antynowotworowe ma izomer gamma–tokoferol.

Izomer ten jest aż 20 razy bardziej skuteczny niż inne postaci tej molekuły w redukowaniu rozmiarów raka prostaty.

Badacze dodają, że gamma-tokoferol pracuje razem z innymi postaciami witaminy E, aby zapobiegać i leczyć różne typy raka, przede wszystkim te, które są powiązane z mutacjami genu PTEN. Mutacje te sprawiają, że wspomniany powyżej enzym Akt jest aktywny.

Dr Chen podsumowuje: - To niesamowite odkrycia. Zażywamy witaminę E od lat, ale tak naprawdę nikt nie znał do tej pory mechanizmu, który kryje się za jej antynowotworowymi właściwościami.

Witaminę E znajdziemy w ziarnach słonecznika, szpinaku i migdałach.

Komentarze do: Witamina E zapobiega rakowi