Wczesny biomarker raka trzustki zidentyfikowany

Naukowcy z University of California, San Diego School of Medicine i Moores Cancer Centre zidentyfikowali nowy biomarker oraz cel terapeutyczny w leczeniu raka trzustki, będącego częstą chorobą śmiertelną. Nadal nie opracowano jeszcze niezawodnego sposobu jej wczesnego wykrywania, ani zabiegów terapeutycznych. Dokument został opublikowany 15 maja w Cancer Research.

Gruczolakorak przewodowy trzustki (PDAC) jest czwartą, ze względu na częstotliwość występowania, śmiertelną chorobą nowotworową. Średnia szansa na przeżycie wśród ostatnio zdiagnozowanych pacjentów wynosi mniej niż rok. Szanse na przeżycie 5 lat ma natomiast zaledwie 3 do 5 procent chorych. Dlatego też biomarkery, które mogą zidentyfikować PDAC w początkowym stadium rozwoju i które mogłyby przyczynić się do opracowania odpowiednich leków, są pilnie potrzebne.

„Odkryliśmy, iż kinaza zwana PEAK1 jest aktywowana w bardzo wczesnym stadium raka trzustki,” twierdzi główny autor Jonathan Kelber, doktor filozofii z UCSD Department of Pathology i Moores Cancer Center. „Białko to zostało wyraźnie wykryte w biopsji nowotworów złośliwych u ludzi chorych – na poziomie genu i białek – w takim samym stopniu, jak w modelach myszy.”

PEAK1 to rodzaj kinazy tyrozynowej – enzym, rodzaj białka, który przyspiesza reakcje chemiczne oraz działa niczym włącznik i wyłącznik dla wielu funkcji komórkowych. Fakt, że ilość PEAK1 zwiększa się podczas zachorowań na PDAC u ludzi oraz, że jej katalityczna aktywność jest istotna w rozprzestrzenianiu się komórek PDAC, czyni z niej znaczącego kandydata na biomarker.

Oprócz wykazania, iż poziom PEAK1 wzrasta wraz z rozprzestrzenianiem się PDAC, naukowcy odkryli, że PEAK1 jest niezbędna, by rak mógł rosnąć i tworzyć przerzuty.

„PEAK1 jest kluczowym centrum komunikacyjnym, regulującym migracje komórek oraz ich rozprzestrzenianie się,” wyjaśnia Kelber. „Podczas przedklinicznych badań przeprowadzonych na myszach odkryliśmy, iż jeśli wyeliminuje się PEAK1 w komórkach PDAC, tworzą one znacznie mniejsze guzy, a także nie są w stanie efektywnie tworzyć przerzutów.”

Zespól naukowców, kierowany przez głównego badacza Richarda Klemke, doktora filozofii, profesora patologii w UCSD, analizował ogromną ilość baz danych dotyczących profili ekspresji genów, by odkryć obecność PEAK1 w PDAC. Wyniki badań zostały potwierdzone poprzez poziom białek w próbkach z biopsji przeprowadzonej na pacjentach przez doktora medycyny z UCSD Department of Surgery at Moores Cancer Center – Michaela Bouvet, oraz w modelach myszy opracowanych przez Andrew M. Lowy'ego, również doktora medycyny z tej samej instytucji.

Podczas gdy ilość wielu białek zwiększa się w wyniku wystąpienia raka trzustki, można odnotować umiarkowany sukces w identyfikacji tych, które zahamowane, posiadać mogą potencjał w klinicznie zatwierdzonej terapeutyce. Jednakże, naukowcy odkryli również, iż zahamowanie zależnych od PEAK1 sygnałów uczula komórki PDAC na chemioterapię oraz immunoterapię.

„Szanse na przeżycie dla pacjentów z rakiem trzustki pozostają niskie,” przyznaje Bouvet. „Dlatego wczesne wykrywanie oraz nowatorskie strategie leczenia są bardzo ważne, jeśli mamy zamiar  poczynić postęp w walce z rakiem trzustki. Jako że obecne terapie są często nieskuteczne, naszą nadzieją jest to, iż wnioski z tych badań otworzą nową drogę działań mających na celu wprowadzenie inhibitorów PEAK1 do klinik.”

Komentarze do: Wczesny biomarker raka trzustki zidentyfikowany