Uryna uleczy choroby mózgu?

Naukowcy chińscy nie przestają zadziwiać. Tym razem udało im się stworzyć komórki mózgu z... próbek moczu. Metoda ta jest jak najbardziej skuteczna. Prace zostały opisane w Nature Methods, a przeprowadzili je naukowcy z Guangzhou Institutes of Biomedicine and Health. Skąd taki pomysł?

Mocz zawiera odpady z metabolizmu komórkowego, i jak twierdzą Chińczycy, któregoś dnia być może posłuży do leczenia chorób mózgu.

Co więcej, ci sami naukowcy, jeszcze w 2011 roku stwierdzili, że w urynie znajdują się komórki nabłonkowe z nerek. W tym samym roku udało im się z tych komórek stworzyć komórki wątroby oraz mięśnia sercowego.

Teraz zastanawiają się nad produkcją w ten sam sposób indukowanych pluripotencjalnych komórek macierzystych, które aktualnie otrzymujemy ze skóry.

Komórki macierzyste to przyszłość medycyny, stąd znaczenie odkrycia chińskich badaczy.

Ich eksperyment polegał na pobraniu próbek moczu od 3 pacjentów, w wieku 10 lat, 25 i 37. Z próbek tych wyizolowali komórki nerek. Następnie, uciekli się do pomocy DNA bakteryjnego, unikając stosowania DNA jądrowego, co zmniejszyło ryzyko zakłóceń.

W badaniu in vitro komórki te stały się pluripotencjalne w ciągu 12 dni (tradycyjna metoda wymaga 24 dni).

Po transformacji, komórki te przybrały postać neuronowych komórek macierzystych, które w laboratorium wyodrębniły się do postaci funkcjonalnych neuronów. Następnie komórki przeszczepiono młodym szczurom. Okazało się, że bez problemu przeistoczyły się one w neurony, astrocyty oraz oligodendrocyty.

Nie spowodowano powstawania guza mózgu u gryzoni, czego najbardziej obawiają się naukowcy pracujący nad indukowanymi komórkami macierzystymi. Metoda więc wydaje się bardzo obiecująca.

Mocz jest łatwo uzyskać, tranformacja komórek jest szybka, a kiedy już zostały przeszczepione zwierzętom, zajęło im mniej niż miesiąc, żeby przybrać postać komórek mózgu.

Społeczność naukowa ciepło powitała odkrycie. Jednak zanim lekarze zaczną przeszczepiać tego typu komórki chorym ludziom, potrzebne będą dodatkowe badania.

Przede wszystkim, komórki mózgu uzyskane z moczu pozwolą przebadać dogłębniej funkcjonowanie centralnego układu nerwowego, zapowiadają naukowcy.

Komentarze do: Uryna uleczy choroby mózgu?