Szukaj

Uczenie nastolatków kontrolowania emocji poprawia ich zdrowie umysłowe

Od dawna już wiemy, że niezdolność do kontrolowania stanów emocjonalnych jest związana z problemami zdrowia psychicznego, takimi jak niepokój oraz depresja. Wiemy też, że wiele zaburzeń zdrowia umysłowego pojawia się jeszcze w okresie nastoletnim. Natomiast, jak się teraz okazuje, dzięki najnowszym badaniom przeprowadzonym przez hiszpańskich badaczy, nastolatki, które miały szanse na trening inteligencji emocjonalnej, mają również mniejsze poziomy stresu społecznego oraz depresji, nawet sześć miesięcy po zakończeniu takiego programu treningowego.



Prace opublikowane w przeglądzie naukowym Journal of Adolescent Health pokazują, że nastolatki, które miały w szkole szkolenia w zakresie inteligencji emocjonalnej, miały również o wiele lepsze wyniki na polu samopoczucia, włączając w to także mniejszy niepokój, mniejszą depresję oraz mniejszy stres społeczny.

Inteligencja emocjonalna, określana również skrótem EI (ang. emotional intelligence), odnosi się do umiejętności prawidłowego oceniania, wyrażania oraz regulowania emocji.

Umiejętność kontroli emocji jest ważna dla zdrowia fizycznego i psychicznego, a także dla dobrego samopoczucia każdego z nas, wyjaśnia główna autorka tego badania, Desiree Ruiz-Aranda.

Dodatkowo, należy również odnotować bardzo ważny fakt, że nastolatki, które są zdrowsze pod kątem psychicznym, są również zdrowsze pod kątem fizycznym, w zgodzie ze starym dobrze znanym powiedzeniem: „W zdrowym ciele, zdrowy duch”.

Dzięki takiemu treningowi emocjonalnemu, nastolatki mogą generalnie bardziej unikać ryzykownych zachowań, dodaje jeszcze Desiree Ruiz-Aranda.

Emocjonalne umiejętności trzeba rozwijać jak najwcześniej, a prewencyjne interwencje powinny być dostarczone nastolatkom zanim w ogóle wystąpią jakieś znaczące objawy, powiedziała Desiree  Ruiz-Aranda.


Naukowcy przebadali w tym projekcie 300 uczniów hiszpańskich. Nastolatki te uczestniczyły w 24 sesjach treningowych, każda trwająca jedną godzinę. Szkolenie w sumie trwało dwa lata i polegało na grach, zabawach, odgrywaniu ról, zajęciach artystycznych, a także na dyskusjach, które miały sprzyjać właściwemu rozpoznawaniu emocji, własnych i cudzych, w różnych kontekstach.

Dzięki temu, naukowcy starali się zbudować w nastolatkach empatię oraz umiejętność rozwiązywania problemów emocjonalnych.

Okazało się, że w porównaniu do grupy kontrolnej, nastolatki po takim treningu miały lepsze wyniki w depresji i stresie społecznym, a także w innych negatywnych uczuciach.

Pod wpływem swoich badań, Desiree  Ruiz-Aranda stwierdza, że skuteczne programy powinny być dopasowywane do każdej pojedynczej kultury i każdej grupy wiekowej.

Doktor Gary Low, profesor wychowania na uniwersytecie Texas A&M University w Kingsville w Stanach Zjednoczonych stwierdza: szkoły niewiele robią, aby przygotować swoich uczniów do prawdziwego życia, w takich dziedzinach jak szkolenie inteligencji emocjonalnej. Co więcej, szkoły w ogóle nie uczą swoich uczniów radzenia sobie ze stresem, ze strachem, ze związkami, a także z innymi strefami życia.

Po prostu mamy nadzieję, że ludzie się tego nauczą, kiedy dorosną, ubolewa doktor Gary Low. Nie zwracamy wielkiej uwagi na to, żeby zapewnić młodym ludziom umiejętności, które są im naprawdę potrzebne i które pomogą im w odnoszeniu sukcesów w życiu.

Komentarze do: Uczenie nastolatków kontrolowania emocji poprawia ich zdrowie umysłowe

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz