Twój mózg się kurczy pod wpływem depresji i stresu

Większa depresja albo chroniczny stres mogą skutkować utratą objętości mózgu. Taka przypadłość prowadzi z kolei do emocjonalnego i poznawczego upośledzenia. A teraz, zespół naukowców z University of Yale pokazuje przyczyny takiego stanu rzeczy – jeden przełącznik genetyczny wystarczy, aby ludzki mózg utracił istotne połączenia synaptyczne.

W mózgach zwierzęcych natomiast zaobserowano pojawienie się depresji.

Odkrycia te ukazały się w przeglądzie naukowym Nature Medecine.

Genetyczny przełącznik, znany jako czynnik transkrypcji, znosi ekspresję wielu genów, które są niezbędne do tworzenia połączeń synaptycznych między komórkami mózgu. Może to przyczyniać się do utraty masy mózgu w korze przedczołowej.

Główny autor badania, Ronald Duman, profesor psychiatrii, neurobiologii i farmakologii na Elizabeth Mears and House Jameson, wyjaśnia: chcieliśmy przetestować hipotezę, która zakłada, że stres powoduje utratę synaps u ludzi. Pokazaliśmy, że obwody neuronowe, normalnie powiązane z emocjami, a także z poznaniem, zostają zniszczone, kiedy jeden pojedynczy czynnik transkrypcji zostaje aktywowany.

W swoich pracach naukowcy przeanalizowali tkanki pacjentów z depresją oraz bez depresji, podarowane przez bank mózgu.

Okazało się, że pacjenci z depresją mieli niższe poziomy ekspresji genów, które są niezbędne dla funkcjonowania i dla prawidłowej struktury synaps mózgowych.

Prof Duman mówi, iż być może któregoś dnia odkrycia te pozwolą na identyfikowanie ludzi, którzy są zagrożeni większym ryzykiem zachorowania na ciężką depresję albo nadwrażliwością na stres.

Komentarze do: Twój mózg się kurczy pod wpływem depresji i stresu