Odkryta przez botaników amatorów z regionu Bahia w Brazylii, roślina nazwana Spigelia genuflexa była do tej pory nieznana nauce. Jej cecha szczególna: roślina ta sama zasiewa swoje ziarna, na obraz orzecha arachidowego.

Regularnie jesteśmy informowani o wymieraniu niektórych gatunków zwierząt i roślin. Ale na szczęście, równie regularnie, naukowcy odkrywają nowe gatunki, które do tej pory jeszcze nie były opisane.

Tym razem, zespół botaników amatorów wyszperał nowy gatunek rośliny, należący do rodziny loganiowatych (połatowate, Loganiaceae), i do rodzaju Spigelia: S. genuflexa.

Gatunek ten został odkryty mniej więcej dwa lata temu. A odkrycia tego dokonał José Carlos Mendes Santos, zatrudniony przez Alexa Popovkina, botanik amator, w regionie Bahia, w Brazylii.

Roślina ta została opisana. Przeprowadzono również kilka analiz molekularnych na fragmentach ITS (regiony DNA rybosomalnego wysoce polimorficzne, a więc bardzo użyteczne dla różnicowania gatunków), które pozwoliły potwierdzić, iż rzeczywiście odkrycie brazyliskiego botanika dotyczy całkowicie nowego gatunku.

Spigelia genuflexa jest więc rośliną jednoroczną, mogącą mierzyć do 25 centymetrów, według opisu botaników, który ukazał się w Phytokeys. Liście są przeciwne i porupowane w czterech kwiatostanach. Długość ich wynosi do 2 cm maksymalnie, a ich górna powierzchnia jest pokryta maleńkim przeźroczystym puszkiem.

Kwiat Spigelia genuflexa jest biały, do bladego żółtego, a szczyty płatków, w liczbie pięciu, są fioletowe.

Roślina ogrodnik

Nazwa rośliny, genuflexa, pochodzi z faktu, iż roślina ta skłania się ku ziemi, aby zasiać swoje własne ziarna. Mówimy tutaj o roślinie określanej w języku łacińskim geocarpus. Kiedy tylko owoc jest utworzony, łodyżka, która go dźwiga, pochyla się do ziemi tak, dopóki nie dotknie podłoża i nie złoży zamkniętych nasion na glebie, albo w glebie, kiedy jest ona bardzo miękka (kiedy jest pokryta mchem, na przykład).

Jeśli więc Spigelia genuflexa jest jednym takim gatunkiem w swojej rodzinie, to jednakże istnieją inne rośliny, które dzielą z nią tę szczególną cechę. Najbardziej znaną jest orzech ziemny, czyli orzech arachidowy.

Już kilka tygodni temu zostało przeprowadzone badanie, które miało na celu ustalenie liczby gatunków flory i fauny zamieszkujących naszą drogą ziemię. Badanie to oceniło, iż na naszej planecie istnieje około 300 000 gatunków roślin. Mało tego, ponieważ jeszcze około 83 000 gatunków miało czekać na odkrycie. Wraz z Spigelia genuflexa, liczba ta jest mniejsza o jeden gatunek.

Czekamy na kolejne, równie interesujące odkrycia.

Komentarze do: Spigelia genuflexa, nowy gatunek na naszej planecie, który w dodatku … sam się uprawia